Vilde Marie skal kjøre Rally Dakar
Som første norske kvinnelige deltaker skal Vilde Marie Holt kjøre det prestisjetunge og livsfarlige Rally Dakar. Løpet er 9000 kilometer langt, og på trenersiden har Vilde Marie med seg Paris-Dakar-legende Pål Anders Ullevålseter.
– For meg er det et veldig stort skritt å ta og jeg gleder meg veldig, sier Vilde Marie Holt (20) fra Skogbygda.
Søndag i Sportsrevyen på NRK1 ble det kjent at Vilde Marie skal delta på det anerkjente, prestisjetunge og livsfarlige Dakar Rally, tidligere kjent som Rally Paris-Dakar. Det kjente utholdenhetsløpet er 9000 kilometer langt og går over to uker. Deltakerne får møte både store sanddyner, gjørme, gressletter og stein underveis. Dakar Rally kjøres både med biler, lastebiler og motorsykler, og de aller fleste kjøretøyene er tungt modifiserte og tilpasset den krevende oppgaven.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Kjøreruten har forandret seg gjennom årene fra den opprinnelige ruten fra Paris til Dakar i 1979-1980, til ruten som i årets løp går fra strendene i Rødehavet til Damman i Saudi-Arabia.
Tyngre motorsykkel
Vilde Marie skal delta på Dakar Rally til neste år. Tradisjon arrangeres løpet alltid i årsskiftet desember/januar.
– Jeg starter siste uka i desember 2023 og løpet varer to uker inn i 2024. Kjøringen er ensom og man er mye alene over lange distanser, forteller Vilde Marie.
Til vanlig kjører Vilde Marie en 250 GasGas endurosykkel, mens til Rally Dakar får hun en større og tyngre KTM motorsykkel.
– Treningssykkelen er den gamle sykkelen til Pål Anders. Det er en 450 kubikk som veier 170 kilo, har 70 hester, og en toppfart på 180 kilometer i timen. Sykkelen er mye større enn hva jeg er vant til å kjøre, sier forteller Vilde Marie, som kjørte sykkelen for første gang da NRK nylig var på besøk.
– Det var veldig annerledes de første minuttene, men det tok ikke lang tid før jeg ble vant med sykkelen. NRK var med og filmet meg første gang jeg skulle kjøre motorsykkel, forteller Vilde.
– Ikke gøy ett sekund
Motorsykkellegende Pål Anders Ullevålseter er trener for Vilde Marie på det norske endurolandslaget. Nå skal han også være mentor for Vilde Marie på vegen mot Rally Dakar, et løp han selv har svært god kjennskap og erfaring med.
Ullevålseter har tolv deltakelser bak seg, med andreplass i 2010 som beste plassering.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Det største med rallyet er selve eventyret, hele greia. Men det er ikke gøy ett sekund, sa Ullevålseter til Sportsrevyen på NRK, som understreket at Rally Dakar er både farlig og krevende.
Ullevålseter fortalte til NRK at han har mange kompiser som har omkommet eller havnet i rullestol som følge av rallyet, og at han vil prente inn respekten for rallyet og sikkerheten hos Vilde Marie. Siden 1979 har 76 personer omkommet som et resultat av Rally Dakar, og Ullevålseter måtte selv bryte etter ti dager i 2005 etter brudd i kragebeinet.
– Det er viktig for meg at hun vil dette av egen fri vilje. Hvis jeg hadde vervet henne eller overtalt henne til å kjøre Paris-Dakar eller andre rallyer, og det skulle skjedd en ulykke eller sånne ting, er det noe jeg ville kjent veldig på. Det har jeg aldri ha gjort, sa Ullevålseter videre til NRK.
Kart og sanddyner
Treningsmessig mot Rally Dakar må Vilde Marie trene spesielt mye på kjøring i sand og med navigasjon.
– I Rally Dakar har man kartbok og koordinater å kjøre etter, noe jeg ikke er vant til fra endurokjøringa. Pål Anders gir meg god veiledning, sier Vilde Marie, som er forberedt på å ta utfordringene som de kommer på strak arm.
Med seg i ryggen har hun også racingteamet BAS World KTM Racing Team, og det er teammanager Bart van der Velden som har tilbudt Vilde Marie plass i Dakar racing temaet. Til løpet får Vilde Marie også en helt ny KTM 450 motorsykkel.
– Det er viktig for oss at teammedlemmene er blant de beste atletene i deres felt. Rallyet er høydepunktet i motorsykkelsport og teamet vårt er blant de beste i rallysporten, sier van der Velden i ei pressemelding.
KTM-motorsyklene har deltatt i 18 seiere, og er den mestvinnende MC-produsenten i Rally Dakar foran Yamaha, Honda, BMW, Cagiva og Gas Gas, ifølge Wikipedia.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
På veg til VM
Selv så Vilde Marie og pappa Torkel innslaget på Sportsrevyen fra båten til Kiel, da Vilde Marie er på veg til årets siste VM-runde i Dresden. Den unge Skogbygdingen synes tiden hun nå er inne i er både morsom og lærerik, ved siden av at det er mye trening og hard innsats.
– Det er ei veldig morsom tid i karrieren min nå, og jeg har det veldig fint. Jeg gleder meg til resten av sesongen, og ikke minst til neste år, sier Vilde Marie, som om drøye fjorten måneder står på startstreken til Rally Dakar, ett av verdens mest krevende motorsykkelløp.