VILDE BLE HISTORISK: I helga ble Vilde Marie historisk i endurosammenheng. Skogbygdingen ble første norske kvinne til å fullføre seksdagersløpet FIM-ISDE. Denne gangen ble løpet avholdt i Le Puy, Frankrike. Foto: Fred Ccy

Vilde ble historisk: Første norske kvinne til å fullføre seksdagersløpet

Etter å ha kjørt 40 timer på full gass ble Vilde Marie Holth historisk da hun nylig fullførte enduroløpet «Sixdays» i Frankrike.

– Jeg er stolt av å være første kvinne som fullfører «Sixdays», samtidig håper jeg med det å vise norske jenter og damer at det er fullt mulig, sier Vilde Marie Holt (20).

Den unge enduroføreren fra Skogbygda utfører stadig nye bragder på to hjul. Nylig gikk hun helt til topps under EM i Finland, og i helga ble hun som nevnt første kvinne til å fullføre enduroløpet «Sixdays» som ble arrangert i Le Puy, Frankrike.

Arrangør var Fédération Internationale de Motocyclisme og løpet heter International Six Days of Enduro. Forkortelsen blir dermed FIM-ISDE.

18 av 130

Alene på scenen i endurosportens olympiade, representerte Vilde Marie Norge som eneste deltaker. Ute i løypa kjørte hun for et Nedelandsk klubblag.

REPRESENTERTE NORGE: I endurosportens olympiade var Vilde Marie Holt eneste representant fra Norge. Foto: Fred Ccy

– Ikke bare fullførte hun, men Vilde tok laget sitt til en 18. plass av totalt 130 lag, skriver Torkel Holt i en epost til Raumnes.

Framover håper Vilde Marie at hun får kjøre i Trophy-klassen og representere Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vilde kjørte cirka 40 timer på full gass fordelt over seks dager. Flere ganger var det kun sekunder til overs for å klare tidene, skriver Torkel videre.

Ble historisk

Med både gjennomføringen av Sixdays-løpet og 18. plassen i lagkonkurransen ble Vilde Marie historisk.

DET LANGE LØP: I 40 timer holdt Vilde Marie Holt mer eller mindre full gass. Det førte til at klubblaget havnet på en 18. plass av 130 lag. Foto: Privat

Som tidligere omtalt i Raumnes kjører Vilde Marie en 250-kubikks GasGas-konkurransesykkel med totaktsmotor. Totaktsmotoren krever mer turtall og en mer aggressiv kjørestil, men er samtidig noe lettere enn en firetakter.

– Med totakter er man nødt til å være mer aggressiv og gire oftere, samtidig har den nye sykkelen et lavere tyngdepunkt og jeg føler at jeg har mer kontroll, har Vilde Marie tidligere uttalt til Raumnes.

I 2022 har hun høstet flere motorsykkel-triumfer. Allerede i januar kunne hun høste NM-gull i speedenduro, i mars kjørte hun til topps i Vintersliter`n, og i juli tok hun førsteplass under EM i Sipoo, Finland.

Nå kan hun krysse av for nok en seier og god gjennomføring av det anerkjente seksdagersløpet.