Peder Eggum viser fram sin Toyota Supra. Det var lenge drømmebilen, og Eggum forteller at bilen egner seg godt til drifting. Selv om familielivet krever sitt, så bruker han mye tid på bilen.
Peder Eggum viser fram sin Toyota Supra. Det var lenge drømmebilen, og Eggum forteller at bilen egner seg godt til drifting. Selv om familielivet krever sitt, så bruker han mye tid på bilen. Foto: Øyvind Hofsrud

Peder Eggum lever guttedrømmen med drifting

Peder Eggum fra Vormsund fant seg en hobby litt utenom det vanlige da han gikk til innkjøp av en driftingbil.

– Det er en tidkrevende hobby. Men det er sosialt. Vi er en kameratgjeng som møtes og har det moro mens vi skrur, sier hobbydrifter, Peder Eggum, som i 2014 gikk til innkjøp av en Toyota Supra 1994-modell. Bilen er original med har en 3.0-liters rekkesekser turbomotor med 712 hestekrefter.

Gode fasiliteter

Da Raumnes besøkte Eggum, på Eggum gård i Vormsund, sto bilen på bukk i et stort verksted.

– Det er guttedrømmen det her, sier Eggum.

I tillegg til en bil med en over gjennomsnittet sprek motor under panseret, så har Eggum fantastiske fasiliteter å drive hobbyen sin i.

– Broren min tok over gården for noen år siden. Dette pleide å være et grisehus, men har nå blitt «gutterommet», sier Eggum om det om lag 250 kvadratmeter store verkstedet.

Mye action er noe av grunnen til at Eggum ville drive med drifting.
Mye action er noe av grunnen til at Eggum ville drive med drifting. Foto: Eriane Wennevold
Man må belage seg på lag med svidd gummi når man driver med drifitng.
Man må belage seg på lag med svidd gummi når man driver med drifitng. Foto: Øyvind Hofsrud
712 hestekrefter gjemmer seg under panseret på Eggums Toyota
712 hestekrefter gjemmer seg under panseret på Eggums Toyota Foto: Øyvind Hofsrud
Kontrollert, lang og god sladd med mye røyk gir godt med poeng i drifting.
Kontrollert, lang og god sladd med mye røyk gir godt med poeng i drifting. Foto: Eriane Wennevold

– Hvor mange timer i uka tror du at du er her?

– Jeg skrur på bilen kanskje 2–3 dager i uka, og da blir det fort mellom 5 og 10 timer, sier Eggum, som på fritiden sjonglerer billivet med familielivet da han har en samboer og to barn å tenke på.

For det sosiale

Som skrevet driver Eggum med drifting, en motorsport hvor det å kjøre fort ikke er hovedmålet.

– Den store forskjellen på drifting og rally er at drifting er fritt for regler. I rallycross for eksempel er det forskjellige klasser. Høy fart, mye grep tross sladd, røyk også videre gir godt med poeng i drifting, forklarer Eggum. Han forteller videre at også fart inn mot sladden er viktig. Bilen har ledlys i front- og bakrute så dommere kan se om man skulle trå på bremsen i løpet av en sladd.

– Å time farten er viktig. Man får poeng trukket hvis dommerne ser du justerer farten, men det må man nesten uansett, forklarer hobbydrifteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Eggum har til gode å kjøre konkurranser, uten at det er noe bitterhet i det.

– Det går som sagt mye tid, men jeg gjør det for det sosiale. Det er hyggelig å få besøk av kameratgjengen og arbeide på bilen sammen. Broren min eier som sagt gården, mens fatter’n bor i kårboligen. Det er alltid folk her, og det er alltid noen som er interessert i å jobbe på bilen, sier Eggum.

Mye dekk

Selv om han ikke kjører konkurranser, så betyr ikke det at han ikke kjører. Eggum er stadig å se på Gatebil-treff, samt treninger på steder som Gardermobanen og i Rudskogen.

– Gatebil er moro. Dra dit, være med andre bilinteresserte, showe litt med bilen, og drikke øl på kveldstid. Det er bra arrangementer, sier Eggum.

Han forklarer videre at hobbyen ikke bare er tidkrevende, men også dyr.

– Det går mye penger på dekk. På en dag kan det fort 10–14 hjul.

– Vent. 10 til 14 hjul på en dag med drifting?

–Ja. Ta for eksempel da jeg var på Rudskogen og kjørte en gang, så var en runde på banen der et fullt dekksett. Det er en stor bane, men ja, det går mye dekk.

Alltid vært bilinteressert

For mange kan Eggum-navnet være kjent fra Rally. Det er ikke så rart da Peder pleide å være kartleser for sin egen bror før i tiden. Da de til slutt ga seg med rally, brant fortsatt bilinteressen til Peder inne, og han kjøpte derfor bilen i 2014.

– Når man kjører rally så kjører man jo for å vinne. Det er målet. Jeg ville fortsatt drive med bil, men for det sosiale. Når en Toyota Supra da er drømmebilen så er drifting nærliggende å drive med, forteller Eggum.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han omtaler seg som en mosjonist i sporten, men forteller også at motorsport er sport som krever mye av en person.

– Skal man drive med bil, så må man drive med bil eller gi seg. Det går mye tid, og sånn er det, sier Eggum.

Mosjonisten forteller at han kommer til å drive med bil en god stund framover, og at han håper på sin første offisielle konkurranse senere i år.

– Jeg håper på å stille til start under det siste NM-løpet i år, sier Eggum.

oyvind@raumnes.no