Yones er tom for TikTok-farsotten Prime – flaskene til 175 kroner flyr ut av butikken
– Jeg synes det smaker som vanlig brus, sier butikksjefen om trenddrikken.
Matvarebutikken Tomato International Food i Grøndahlgården vis á vis jernbanestasjonen er mest kjent for å ha krydder og grønnsaker du ikke så enkelt finner andre steder.
Men innehaver Yones Ahmed Abdulhamid selger også etterspurte produkter blant barn og unge som man ikke så enkelt finner andre steder, som sterkt krydrede chips-posene «Takis» og den amerikanske TikTok-sportsdrikken «Prime».
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Sportsdrikken Prime har de siste ukene fått ekstremt mye oppmerksomhet. Det er amerikaneren Logan Paul (27) og briten KSI (29) som står bak sportsdrikken som markedsføres på TikTok. Tidligere har mediene rapportert om at barn står i lange køer for å få tak i drikken.
Takis er en type amerikansk tortilla-chips med spicy og sur smak. De relativt små posene selges til 69 kroner.
Utsolgt
Da Raumnes var innom var Tomato International Food utsolgt for den etterspurte energidrikken, som selges for 175 kroner.
– Jeg bestiller fra USA og det kommer hver 3.-4. uke. Etter én uke så er det tomt, sier butikkinnehaveren.
På spørsmål fra butikksjefen om hva han synes om smaken og om den er verdt 175 kroner svarer han slik:
– Jeg synes det smaker som vanlig brus, smiler Ahmed Abdulhamid.
– Kjempebekymring
Arve Pettersen, førsteamanuensis i markedsføring ved NTNU handelshøyskolen i Trondheim, mener trenden med kostbare produkter som selges til barn og unge er problematisk.
–Jeg ser på det med kjempebekymring. I Norge er det ikke lov å drive markedsføring rettet mot barn, men det er ikke noen regulering i sosiale medier for hvorvidt du kan påvirke en markedsgruppe til å kjøpe noe. Jeg er kjempebekymret for påvirkningen TikTok kan ha til å få unge til å kjøpe et produkt, har Pettersen uttalt til VG.