Busstilbudet mellom Årnes og Eidsvoll er styrket, og ordfører Grete Sjøli sier det er viktig at tilbudet brukes.
Busstilbudet mellom Årnes og Eidsvoll er styrket, og ordfører Grete Sjøli sier det er viktig at tilbudet brukes. Foto: Jan Erik Hæhre

Styrket busstilbud i Fenstad

Ruter opplyser at busstilbudet i Fenstad er betydelig styrket denne sommeren.

– Nå er det viktig at folk bruker dette tilbudet, det blir hele tiden evaluert og fjernes igjen om trafikken ikke er god nok, konstaterer ordfører Grete Sjøli.

30. juni var det oppstart på Norges største kontrakt på busstjenester. Kontrakten gjelder for seks ruteområder, og har en varighet på åtte år. Bussoperatørene Norgesbuss, Nobina og Vy buss har fått kontrakt. Sistnevnte har ansvaret for kjøring på hele Øvre Romerike, samt Bjørkelangen og Enebakk.

463 nye busser

I slutten av juni ble 463 nye, miljøvennlige busser satt i drift på hele Romerike, inkludert Nes. Ruter AS peker på at bussene har høyere kapasitet, laventré og går på fossilfritt drivstoff.

Samtidig gjorde Ruter noen endringer på enkelte ruter, blant annet 440 og 441. Endringene gjør at rutetilbudet i Fenstad blir styrket.

– På strekningen Fenstad-Nordkisa vil linje 440 kjøre med halvtimes frekvens i rush og timefrekvens utenom rush.

Ruteplanlegger Shahzad Shah og kommunikasjonssjef Gro Feldberg Janborg i Ruter er glad for å styrke busstilbudet i Nes.
Ruteplanlegger Shahzad Shah og kommunikasjonssjef Gro Feldberg Janborg i Ruter er glad for å styrke busstilbudet i Nes. Foto: Jan Erik Hæhre

Ny hovedlinje

– Det blir 33 daglige avganger mellom Fenstad og Oslo Lufthavn, skriver Ruter i en pressemelding.

Linje 441 blir den nye hovedlinjen mellom Årnes og Eidsvoll. Linjen skal kjøres med timefrekvens i rushtiden mellom Fenstad og Eidsvoll.

– Det er totalt 13 avganger mellom Årnes og Eidsvoll, og 29 avganger mellom Fenstad og Eidsvoll, påpeker Ruter.

– Med de nye bussene blir komforten bedre, kapasiteten er økt og utslippene lavere. Nå kan du i tillegg lade telefonen mens du kjører buss. Og det blir lettere å reise med både rullestol og barnevogn, sier Gro Janborg, kommunikasjonssjef i Ruter.

Hun er også glad for at bussparken blir mer miljøvennlig. Klimautslippene går ned med 86 prosent sammenliknet med de gamle bussene.

Stort skritt mot målet

– Denne avtalen er et stort skritt mot målet om en utslippsfri kollektivtransport i 2028, sier Gro Janborg.

Ordfører Grete Sjøli er glad for at kollektivtilbudet i Fenstad blir bedre, ikke minst i retning Årnes.

–Her har vi opplevd at Ruter har vært på tilbudssiden, og de la fram denne muligheten, sier Sjøli. Da er det bare for kommunen og takke og bukke, og håpe at innbyggerne bruker tilbudet slik at det ikke blir endret igjen.

Stadig litt bedre

Sjøli sier at busstilbudet blir stadig litt bedre, og at Ruter utvikler tilbudet steg for steg.

– Ruters utvidelser får positive ringvirkninger på hele Romerike, og det drypper litt på oss i Nes også, i områder der det er dårlig dekning i dag, sier ordføreren.

Nå håper hun det blir lettere å ta bussen til aktiviteter for den som er avhengig av det. Samtidig mener ordføreren vi må erkjenne at Nes er en bilbasert kommune.

–Vi vil alltid være det. Men det er viktig å legge til rette for et bedre kollektivtilbud, sier hun om utvidelsene.

Hun forteller videre at det er mer spennende på gang, og det vil komme mer nyheter utover vinteren med tanke på bussen.

Får en del innspill

Hun røper at det handler om bestilling av transport.

– Det er viktig å følge med. Ruter har en app folk kan følge med på, sier Sjøli.

– Får dere mange innspill fra innbyggerne?

– Innbyggerne spiller stadig inn nye behov, som vi tar med videre til Ruter. Det er bra, sier Sjøli. Hun minner imidlertid om at det er Ruter som bestemmer til sist. Det kan likevel være bra med innspill om nye ruter.

–Når vi først får et nytt og forbedret tilbud, er det viktig at vi får beholde det også, avslutter ordføreren.

janerik@raumnes.no