OM BUTIKKTYVERIER: Glenn Arild Bekkerud, styreleder i Årnes handels- og næringsforening, forteller litt om erfaringene med butikktyverier. Foto: John Arne Paulsen

Et smil fra en butikkansatt kan være gull verdt

– Det verste en butikktyv vet er å bli sett, sier Glenn Arild Bekkerud, leder i Årnes handels- og næringsforening.

Tyveri utgjør en stor del av svinnet til handelsnæringen. Årlig stjeles det for flere milliarder kroner fra norske butikker.

Mange butikktyver er profesjonelle personer som stjeler på impuls eller for spenningens skyld. Andre som nevnes som typiske butikktyver er rusmisbrukere, gjengmiljøer eller folk som sliter økonomisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Rema 1000: – Helt vanlige familier som stjeler

– Ganske godt skodd

De butikkansatte må forholde seg til en rekke mennesketyper. De aller fleste er ærlige, men det er også en del «sorte får» blant oss. Butikktyverier utgjør en stor del av svinnet i handelsnæringen. Søkelyset er den siste tiden blitt rettet mot flere anmeldte butikktyverier på Årnes. Vi spurte Glenn Arild Bekkerud, styreleder i Årnes handels- og næringsforening, om de ansatte i foreningens butikker har fått god opplæring i å håndtere butikktyver.

– Vi hadde et kurs blant handelsstandens medlemmer i fjor, hvor vi hadde besøk av en sikkerhetsansvarlig på Oslo Lufthavn Gardermoen. Han hadde naturlig nok god erfaring med dette. Vi hadde en gjennomgang der både han og politiet forklarte oss hvordan vi skal opptre overfor butikktyver. Jeg føler at vi er ganske godt skodd, sier Bekkerud.

God effekt

Han har merket seg at det er noen ekstra aktive enkeltpersoner som har stått for de fleste anmeldte tyveriene i Årnes-butikker de siste ukene.

– Forhåpenligvis vil politiet klare å luke dem ut slik at tingene roer seg ned, sier Bekkerud.

Tiltak mot tyveri

Disse praktiske tiltakene kan butikker bruke for å hindre tyveri:

• Lag gode rutiner og gi de ansatte god opplæring.

• Lær dem å smile og si hei til alle kunder.

• Kjenn til svinnhjulet. Bli bevisst på hva som kan forårsake svinn på de ulike stedene varene passerer.

• Monter sladrespeil i butikken.

• Unngå høye hyller.

• Kjenn til metoder for å stjele.

• Gå rundt i lokalet for å følge med på det som skjer.

• Lei inn vektere til å passe på.

• Ha god orden i lokalene.

Kilde: ndla.no

Han understreker viktigheten av å ha gode rutiner og gi de ansatte god opplæring i håndtering av butikktyver.

– Jeg håper dette blir gjort rundt om i butikkene, sier Bekkerud.

Det heter seg at en sur og stresset betjening er tyvens beste venn. Derfor kan et smil fra en butikkansatt være gull verdt. Kanskje er det ikke nok til å få alle langfingrede butikkgjester til å la være å stjele, men det har uansett god effekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Dette er noe jeg alltid har snakket om, og jeg tror vi er ganske flinke til dette her på Årnes. Altså det å se kundene når de kommer. Det verste en butikktyv vet er å bli sett. Gir du kundene et smil ved inngangen, så skaper det for det første et godt renommé for butikken din, og for det andre så hindrer du masse svinn, sier Bekkerud.

Les også
Coop Megas butikksjef: – Vi skal ikke risikere noe som helst på grunn av noen varer

– God regel

Butikksjef Fredrik Kalstad hos Coop Mega Årnes uttalte til Raumnes nylig at han har gitt beskjed til sine ansatte om at de ikke skal risikere noe og ikke konfrontere noen personer hvis de føler seg truet. Bekkerud betegner det som en god og korrekt regel.

– Ja, det er en veldig god regel å følge. Ingen skal risikere egen helse. Vi ønsker ingen trusselsituasjoner. Vi hadde en alvorlig situasjon under Årnesdagene i år, der en butikktyv som ble avslørt advarte en ansatt ved å vise fram en kniv. Det er sånne situasjoner vi ikke ønsker. Det er skummelt. Den ansatte er blitt fulgt opp godt i etterkant, men det er uansett ikke slike episoder vi ønsker oss, sier Bekkerud.

Les også
Ranet på Elkjøp: – Ubehagelig når det trues med våpen

Han legger til at de fleste kjeder har gode rutiner på oppfølging av slike hendelser.

Tøffere tider

Bekkerud har ikke inntrykk av at det er en klar utvikling i form av mer nasking i butikkene, men som alle andre ser han at vi går inn i tøffere tider, der det er mindre penger blant folk.

– Det gjør jo sitt til at markedet for salg av stjålne gjenstander øker. Folk vil spare penger, og noen velger en feil måte å gjøre dette på. Det vil si ved å kjøpe tyvegods. Det igjen er en invitasjon til hyppigere tyverier, så dette henger litt sammen, sier han.

Han ser at dette vil føre til en økning i antallet såkalte profesjonelle tyverier.

– Det vil det garantert, og det kan i mange tilfeller dreie seg om bestillingstyverier, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Finurlige metoder

Nå er vi midt i julehandelen. Det betyr behov for økt bemanning både foran og bak disken i butikkene. De fleste butikksentrene engasjerer flere vektere i slike perioder.

Les også
Kvinnelig nasker herjer på Årnes: Forsvant fra Fame på sparkesykkel

– Også andre butikker har god bemanning nå før jul, så det skal være mulig å følge med på hva kundene gjør. Men selvfølgelig så prøver tyvene å utnytte situasjoner der vi er sårbare, sier Bekkerud.

– Jeg skulle gjerne ønske at sånne personer kunne bruke den smartnessen sin på å hjelpe samfunnet i stedet for å ødelegge det.

Tyvene bruker forskjellige metoder. Noen klarer å fjerne eller manipulere alarmer på varer. Noen putter varer i lommer som er sydd inn i klærne deres. Andre kan legge varer i barnevogner, eller ta på seg plagg inne i butikkene. Noen kan bytte gamle sko med nye, eller spise eller drikke ubetalte varer mens de er inne i butikklokalene.

– Mange er ganske oppfinnsomme?

– Ja, de er ganske smarte mange av disse uærlige sjelene. Jeg skulle gjerne ønske at sånne personer kunne bruke den smartnessen sin på å hjelpe samfunnet i stedet for å ødelegge det, sier Bekkerud.

Les også
Frekk tyv fylte barnevogna med tyvegods