FØLELSESLADET: Siri Fossum Storhaug kom gjennom det trange nåløyet til Romeriksutstillingen med sitt følelsesladede selvportrett «Desperatus». Foto: Guro Skjelderup

Romeriksutstillingen: Følelsesladet selvportrett gjennom nåløyet

I desember i fjor sitter Siri Fossum Storhaug på legekontoret. Diagnosen treffer som en knyttneve i magen. Brystkreft. Følelsene hun kjenner på den dagen overfører hun til lerettet. Nå er maleriet en del av årets utgave av Romeriksutstillingen.

Kunstner Siri Fossum Storhaug er kjent for sine politisk uavhengige og samfunnskritiske malerier. Men bildet som kom gjennom det trange nåløyet til Romeriksutstillingen er høyst personlig.

– Min første reaksjon da jeg fikk beskjed om at jeg hadde brystkreft var at jeg bare ville få klippet vekk puppene og bli kvitt problemet der og da. Jeg husker jeg kjente på en desperasjon uten sidestykke, forteller Siri.

Les også
Romeriksutstillingen klar for Nes

Selvportrett

Bildet, som er et selvportrett, rommer hele spekteret av følelser Siri kjente på den dagen.

– Saksen som klipper av puppen taler vel for seg. Bindet for øynene symboliserer både følelsen av å famle i mørket etter å ha fått en slik diagnose og det at kreft rammer blindt, forteller kunstneren.

Kun to dager etter beskjeden på legekontoret blir Siri operert. Fem uker med stråling senere, erklæres hun frisk. I mellomtiden blir «Desperatus» til. Følelsene fra legekontoret flyttes fra kroppen og over på lerretet.

– Det er sterke følelser i alle mine bilder, men denne gangen trodde jeg det ville blir for tungt. Men så ble det et bilde, allikevel.

DESPERASJON: Bare noen dager etter at Siri ble kreftoperert, startet arbeidet med selvportrettet «Desperatus» som nå er å se under årets utgave av Romeriksutstillingen. Foto: Privat

Tippoldemor

I omlag to uker jobber hun med bildet og 14. januar deler hun resultatet på sosiale medier. Tanken var å dele sykdommen bare med sine nærmeste, men det at det ble et maleri ut av det, forandret på saken.

– Jeg ville ikke utlevert meg på denne måten om det ikke var for at det ble et bilde ut av det.

Siri maler hjemme på Auli. På veggen i rommet hun maler henger et bilde fra 1896, malt av hennes tippoldemor.

– Maling ligger nok i familien, forteller Siri, som etter å ha fått sitt tredje barn for fem år siden virkelig fikk fart på penselen igjen etter noen års avbrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Tar opp samfunnskritiske temaer i malerkunsten: Kunstner-Siris (42) oppgjør med kjøpekulturen

Kreativitet er overskudd

Kreativitet krever overskudd, mener Siri. Derfor har hun gått ned til 60% stilling for å gi rom for til kunsten. Ideene kommer som oftest i form av de sterke følelsene og alle hennes bilder skapes gjennom at hun fotograferer motivet først. Deretter er det frem med oljemalingen.

– Et bilde blir egentlig aldri ferdig, men på et eller annet tidspunkt må du gi opp. Å skape et bilde er en lang prosess, forteller Auli-kunstneren.

EN LITEN PAUSE: Med fotografiet «Just a little break» kom Hedda Lunder Bredvold gjennom det trange nåløyet til Romeriksutstillingen. Foto: Hedda Lunder Bredvold

Tidløst fotografi

Også Hedda Lunder Bredvold (40) fra Årnes nådde opp til utstillingsplass med fotografiet «Just a little break». Hedda er journalist og bildet ble fotografert under en reportasjereise i Sør- og Nord-Amerika i 2007.

– Bildet er tatt på et torg i Cartagena i Colombia. Jeg hadde sittet der en stund og plutselig var motivet foran meg. Det er fascinerende hvordan et øyeblikk kan romme en hel historie. Selv etter så mange år kjenner jeg meg ikke ferdig med bildet. Det lever videre inni meg, forteller Hedda.

FORMIDLER: Hedda Lunder Bredvold har halve livet jobbet med formidling både visuelt og språklig og synes det er spennende å gå inn i fotografiet som medium. Foto: Kathleen Convery

Synliggjøre det usynlige

Bildet er ikke knyttet til en reportasje og akkurat hvorfor hun etter så mange år valgte å sende det inn akkurat i år, har ikke Hedda et klart svar på.

– Det har nok vært en modningsprosess. Det var først nå jeg tenkte i de baner, sier hun.

Hedda har halve livet jobbet med formidling både visuelt og språklig og synes det er spennende å gå inn i fotografiet som medium.

– Fotografi gir muligheten til å fange kombinasjonen av mange dimensjoner fra virkeligheten i løpet av et millisekund. Spesielt kunstfotografiet kan gjøre noe synlig for verden som ellers ikke er det.

Fra onsdag blir både «Desperatus» og «Just a little break» å se i Nes Kulturhus.

Les også
Om kultur og klikk