PIMPA TRAKTOR: Robin Lien Håkelia er en profilert skikkelse i det unge bilmiljøet i Nes. Foto: Lars Akerhaug

Robin om bilmiljøet: – Kult når du tør å ikke leve A4-livet

– Det som er positivt med bilmiljøet, er at det er skikkelig inkluderende og du blir godt mottatt uansett, sier Robin Lien Håkelia (16).

Vi møter «bygderampen» Robin og traktoren hans i Årnes sentrum.

– Bilmiljøet i Nes er mye større enn hva folk tror, sier Robin.

Han anslår at rundt en tredjedel av ungdommene i hans miljø er en del av et løst miljø som blir kalt «rånere» eller «bilentusiaster».

Robin forteller at unge i bygda har ulike meninger om hva de helst vil og ikke vil bli kalt. På samme måte nok som at mange folk har ulike meninger om dem.

– Begrepet råner kan jo bli tolket på flere måter. Jeg ser ikke noe negativt med det, folk har forskjellige meninger om hva de er og hva de ikke er. Mange vil bli kalt det og mange vil ikke bli kalt det.

Og hva er forskjellen? For et utrent øye er den ikke soleklar. Men i bilmiljøet kjører mange nyere biler med høy toppfart og kraftig motor. Audi og BMW står høyt i kurs. Den typiske råneren har en blodsenka gammel Volvo Amazon. Og litt ekstra bøy på capsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg foretrekker egentlig å bli kalt bilentusiast. Men mange kaller meg råner. Jeg har ikke noe mot det, sier Robin, som selv kjører rundt i en pimpa og trimma Massey Ferguson 3095 i påvente av førerkortet. Med ekstra lys og nakne damer på grillen.

Hjemme står en Volvo 940 fra 1996 som han skrur litt på i påvente av det etterlengtede førerkortet.

– Er det et miljø du føler blir sett ned på?

– Det er litt både og. Det var en periode hvor det å være i bilmiljøet var litt in. Men så ble du hata. Nå har det jo kommet veldig opp igjen, spesielt etter serien Rådebank, og folk har sett veldig positivt på det. Men uansett hvor positivt det er, så blir du sett negativt på av noen.

17-åringen opplever at de ofte får negative reaksjoner når de står på en parkeringsplass og spiller musikk eller prater. Samtidig er han klar på at også ungdommer i miljøet noen ganger ikke oppfører seg helt som de skal.

– Det er noen som alltid skal tøye grensa, som skal lage faenskap og bare skal terge.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Drøye 200 kjøretøy møtte opp for å være med på kortesjen til minne om Sivert Løse (19) som døde i desember i fjor. Robin tok initiativet. Her med Siverts bror, Kristian Løse. Foto: Guro Skjelderup

Bestevennen døde i en ATV-ulykke. Det er ikke lenge siden Robin tok initiativ til bilkortesje og kjørte til samlingsstedet på Jessheim sammen med lillebror Kristian Løse og 200 andre for å minnes bestekompisen Sivert Løse, som døde i en bilulykke i desember i fjor.

– Det er kjipt når det skjer så tragiske hendelser og vi sitter igjen med et stort tomrom. Og vi merker forskjell. Men det bringer oss mer sammen enn vi noensinne har vært. Ting kan gå så veldig galt, veldig fort og vi må sette pris på det vi har i øyeblikket.

Etter at Sivert fikk førerkortet pleide han å ringe Robin. Hver dag.

Spørsmålet var alltid det samme:

«Skal vi kjøre en tur».

De pleide kjøre den samme bakvegen til stjerna ved Gardermoen. Sånn er det ikke lenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er et stort tomrom. Men vi gutta har hengt sammen. Vi er sammen hver dag, det er alltid noen som vil finne på noe eller kjøre en tur. Det er tragisk, men samtidig positivt. Du blir kjent med så mye folk og innser jo ikke at vennekretsen bare vokser og vokser.

Ikke helt A4

For Robin var det aldri noen tvil om hva som skulle bli den store interessen.

– Pappa har vært i bilmiljøet hele livet. Mange nyfødte får en bamse. Jeg fikk en liten, gammel lekebil. Siden det har jeg sikla på bil og alltid vært med i passasjersetet.

Han mener mange søker seg til miljøet fordi de føler de kan være seg selv. Også ungdom som har vokst opp med foreldre uten bilinteresse. Plutselig blir bil-livet greia.

For noen blir det en måte å markere at man føler seg annerledes og ikke passer inn i den trange boksen samfunnet vil forme deg etter.

– Jeg synes det er kult når du tør å ikke leve det typiske A4-livet og ikke føler du må være som alle andre for å passe inn. Vi bryr oss om hverandre.

Han forteller om et miljø i bygda og på tvers av kommune- og fylkesgrenser hvor «alle kjenner alle». Samholdet er sterkt.

– Det som er positivt med bilmiljøet, er at det er skikkelig inkluderende og du blir godt mottatt uansett. Om du er fra Hønefoss og aldri vært på Jessheim, så spiller det ingen rolle om du klarer å oppføre deg som folk mot andre folk. Da får du samme respekten tilbake, om du er en hyggelig person og trives rundt andre, sier han, uten å underslå at det også oppstår gnisninger og bråk internt. Når ungdommer samles, hender det at det oppstår drama i venneflokken – og noen er bare ute etter bråk.

– Det er alltid noen som skal hate på andre.

De yngre som henger i bilmiljøet i kommunen reiser oftest til «stjerna», Keplerstjernen ved Thon hotell på Gardermoen, som er et uformelt samlingssted for folk på Romerike.

Hit kommer også mange fra ulike steder av landet.

– Vi parkerer ved siden av hverandre og ruller ned ruta. Av og til blir det en tur på macern om man blir sulten, også er det noen som liker å stå og skru litt.

PIMPA TRAKTOR: Robin Lien Håkelia kjører en pimpa Massey Ferguson 3095 i påvente av det etterlengtede førerkortet. Foto: Lars Akerhaug

Mekking, vennskap og høy fart

Så langt har Robin snakket om mekking og vennskap. Men for oss som kjenner rånermiljøet best fra serier som Rådebank, er det et annet spørsmål som melder seg. Dreier det seg ikke egentlig mest om å kjøre fort?

– Det å kjøre fort til tider er jo gøy. Det er jo moro å kjenne at du lever.

Han forteller at på sosiale medier florerer det med videoer av spreke biler i høye hastigheter.

– Men om du kjører i høy hastighet på E6 ser du ikke hvem som kommer inn fra sia.

Gode på gjenbruk

Det er 51.6 kilometer fra Årnes til Grünerløkka. Der sitter kanskje noen medlemmer av Miljøpartiet De Grønne (MDG) og rynker på nesa over en hobby som ser ut som å ha som hovedformål å bidra til å forverre klimaet.

– Vi slipper jo ut en del c02. Men vi er veldig gode med gjenbruk. Alt fra gamle amerikanere og oppover til nyere biler. Det går ikke i søpla, sier Robin.

Han stiller seg likevel spørrende til om dagens rånere og bilentusiaster vil kjøre rundt i Teslaer om ti eller 20 år.

– Det er veldig vanskelig å si. Da tror jeg heller at de bilene som er nye i dag, som BMW og Audi, vil bli godt brukt. Folk er gode på å holde bilene i stand.

– Ikke den billigste hobbyen man kan ha heller, med dagens bensinpriser?

– Uff … Det tror jeg ikke jeg burde starte på å snakke om. Jeg merker det til og med når jeg kjører traktor. Når avgiftsfri diesel koster det samme som vanlig diesel gjorde før, så merker du det ikke.

– Har du vurdert å kjøre elbil i stedet?

– Nei. For det bråker ikke.

Robin setter seg i sin Massey Ferguson 3095. Bassen dunker. 17-åringen ruser motoren så det ljomer i hele Årnes sentrum.

På traktoren står det «Bygderamp».