Politiet har kun én oppsynsbåt for hele Øvre Romerike. Foto: Heidi Wexels Riser

Politiet har én oppsynsbåt for hele Øvre Romerike

Politistasjonssjef Bernt Ingar Jahren forteller at de har én politibåt som kan brukes til å holde oppsyn på elvene.

Politistasjonssjefen bekrefter at det er politiet som skal holde kontroll på båtlivet gjennom sesongen. Spørsmålet om politiet har ressurser til å sørge for at alle overholder fartsgrenser og andre regler på vannet er aktualisert nå som politikerne skal ta stilling til om de skal tillate bruk av vannscooter på elvene.

Les også
Lek, fart og spenning minst 50 meter fra land

– Det blir vel akkurat det samme svaret som om du hadde spurt om det samme knyttet til bilveiene våre. Vi har ressurser. Vi har båt og vi har utstyr, men vi klarer ikke å påse at alle til enhver tid holder fem knop innenfor sonene der det er slike begrensninger, sier Jahren.

Deles med flere

Med kun én vaktbåt for hele Øvre Romerike sier det seg selv at politiet ikke kan rykke ut hver gang det kommer en melding om overtramp i Nes.

– Vi har lagt opp til at det vil bli patruljering på elvene i Nes i løpet av sommeren ved bruk av politibåt. Men hvor mye det blir, det kan jeg ikke si noe om, sier Jahren.

Den ene politibåten skal deles med flere i politidistriktet.

BÅT PÅ DELING: Bernt Ingar Jahren, politistasjonssjef for Eidsvoll politistasjonsdistrikt. Foto: John Arne Paulsen

– Vi skal også være synlige med den. Så det er klart at når det er et regelverk og folk ikke overholder det, så risikerer man selvsagt å bli tatt for å kjøre for fort når vi er ute, sier politistasjonssjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sjeldent syn

Sist politibåten var ute på elva i Nes uten at det var noen forutgående hendelse, var 30. juli i fjor.

– Vi har ikke lagt opp til noe ekstraordinært med henblikk på det politikerne bestemmer nå, for vi må jo dele denne politibåten med flere, sier Jahren.

Les også
– Vannscooter bør kun være tillatt i forbindelse med arrangementer

Uvøren kjøring på elva øker naturlig nok faren for ulykker. Om en ulykke skulle inntreffe, vil den bli etterforsket.

Fart og risiko

– Hvis fart er medvirkende til ulykken, så vil det bli et poeng i en eventuell straffesak. Så det er ikke bare risikoen for å bli tatt, men det er også risikoen for å havne i ulykker, Jahren.

Han understreker at det er klare grunner til at man lager et regelverk der kommunen bestemmer seg for regler knyttet til fartsgrenser.

– Det er for blant annet for å ivareta alle som er på elva og all aktivitet langsmed elva, bading, dyreliv og så videre. Det handler om å ta vare på hverandre og å vise hensyn, fastslår han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Politiet fikk stoppet aggressiv bilist – test slo ut på narko