annonse

Nye Veier skal bygge E16, nå åpnes døra for å flytte vegen mot sør

Nye Veier
Nye Veier: Under en pressekonferanse på Kløfta fredag morgen kunne samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) (i midten) fortelle at styreleder Harald Nikolaisen og administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier tar over ansvaret for å bygge strekningen mellom Nybakk og Slobrua. (Foto: Jan Erik Hæhre)

Det er nå klart at selskapet Nye Veier tar over ansvaret for byggingen av E16 gjennom Nes. Mye tyder nå på at vegen blir flyttet på andre siden av Glomma.

  • Thomas Frigård Jan Erik Hæhre

Kløfta

– Vi starter arbeidet med å optimalisere vegen umiddelbart, sier styreleder i Nye Veier, Harald Nikolaisen til Raumnes.

Fredag morgen inviterte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) inn til pressekonferanse på Kløfta for å presentere nyheter om E16-prosjektet fra Nybakk til Slobrua. Sammen med ministeren var styreleder Nikolaisen og administrerende direktør i Nye Veier Astrid Dahl Hovland.

– Dette E16-prosjektet legges nå inn i porteføljen til Nye Veier, kunne minister Dale kunngjøre.

Nye Veier har tidligere kommet med forslag om å legge E16 på sørsiden av Glomma, og dermed gå vekk ifra dagens vedtatte trasévalg som går nord for dagens E16 gjennom Vormsund. Nye Veiers analyser viser at de kan spare 1,5 milliarder kroner i forhold til kostnadsoverslagene Statens vegvesen tidligere har kommet med, og de har også konkludert med at deres alternativ vil beslaglegge 250 dekar mindre dyrket mark. Under pressekonferansen kunne ikke Nye Veier si noe om trasévalg ei heller når de ser for seg å sette spaden i jorda.

– Vi trenger litt tid til å sette oss inn i prosjektet, men vi er galde for at det ligger mye grunnlagsmaterial i prosjektet fra før, sier administrerende direktør i Nye Veier, Astrid Dahl Hovland.

I dagens Nasjonale Transportplan, som strekker seg fram til 2029, ligger E16-prosjektet inne. Men det er for øyeblikket kun lagt inn prosjekteringspenger helt mot slutten av perioden. Spørsmålet nå er om Nye Veier kan få realisert vegen tidligere enn det som i dag er tiltenkt.

thomas@raumnes.no

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.