Nes kommune tilbyr å dele opp regninga i månedlige avdrag
Fra 1. juli i år kan du dele opp de kommunale fakturaene i månedlige avdrag.
– Endelig. Dette er en gladsak, sier Tone Rønoldtangen (Ap), som i fjor høst etterspurte en slik ordning.
– Jeg har vært utålmodig, og hadde håpet at det var en quick fix på dette, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Det begrunner hun med at Eidsvoll allerede har denne ordningen, og Ullensaker innførte den fra 1. januar i år. Og de to kommunene bruker samme digitale verktøy som Nes kommune.
– Det var litt mer komplisert enn som så, men nå er det på plass, slår Rønoldtangen fast.
Mange som sliter
Rønoldtangen etterspurte en slik ordning i fjor, og begrunnet det med at mange sliter økonomisk. Situasjonen er ikke blitt veldig mye bedre for de som sliter, og nå håper Ap-veteranen at månedlig fakturering hos kommunen kan bidra litt til å gjøre ting bedre.
Det kommunen tilbyr er månedlig fakturering av kommunale huseiergebyrer og eiendomsskatt.
– Det vil si at gebyrene deles på 12 måneder med forfall 20. i hver måned, skriver kommunen på sin nettside.
Ønsker du en slik ordning, må du selv ta kontakt med kommunen. Fristen for å gjøre det er satt til 15. juni.
Ikke borettslag
Du kan også melde inn ønske om månedlig faktura senere også, men da gjelder det fra påfølgende kvarta.
Er du en del av en fellesfaktura, for eksempel et borettslag, kan du ikke gå inn på en slik ordning. Da betaler du gjennom månedlig husleie.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Du kan søke opp dette på kommunens nettside eller sende en epost til kommunen der du skriver at du ønsker månedlig faktura, navn og adresse på eier, gårds- og bruksnummer, festenummer, seksjonsnummer, telefon og epostadresse. Så fikser kommunen resten.