Tor Erik Østhagen, Johan Gundersen, Sacarias Møller Skoglund, Andreas Østvang, Martin Hvam, og Brhane Kebede, sammen med Marius Karlstad i (oransje crosscart) og André Martnesi (grønn crosscart) trives alle på Teknologisk Industriell produksjon på Sørumsand Vgs.
Tor Erik Østhagen, Johan Gundersen, Sacarias Møller Skoglund, Andreas Østvang, Martin Hvam, og Brhane Kebede, sammen med Marius Karlstad i (oransje crosscart) og André Martnesi (grønn crosscart) trives alle på Teknologisk Industriell produksjon på Sørumsand Vgs. Foto: Tommy Simon Norum

Nes-elever stortrives i verkstedet på Sørumsand Vgs

For å gå mekanisk retning må elevene ut av Nes, og da er Sørumsand Vgs det nærmeste alternativet. De åtte Nes-elevene på årets Vg1, liker alle å jobbe i stål.

Sørumsand Vgs

– Dette er den nærmeste Teknologisk Industriell Produksjon (TIP) linja man får, da toget bruker 20 minutter, og bussen 45 minutter fra Årnes, sier elevene.

Totalt åtte elever av de to VG1 klassene i år er nesbuer. For å gå TIP på videregående, står valget mellom Eidsvoll, Jessheim og Sørumsand.

– Jeg var her på Åpen dag i 9. klasse, og da bestemte jeg meg for å gå her, sier Marius Karlstad, som på fritiden kjører bilcross.

Crosskart

Hovedoppgaven i år er å lage en crosskart, som drives av en 200 kubikks Honda motor helt fra bunnen av. De begynner med å sveise rammen, og deretter lage forstilling, styring og bremser. Skoleåret begynner med en dag hvor elevene får prøvekjøre fjorårets crosskarter på bane, før de begynner helt på nytt med å lage sine egne.

Tor-Erik Østhagen liker seg best ved dreibenken, og har tatt retning på å bli børsemaker.
Tor-Erik Østhagen liker seg best ved dreibenken, og har tatt retning på å bli børsemaker. Foto: Tommy Simon Norum

– Byggingen av crosskart er det mest populære, da vi lager en bil og ikke bare produserer deler for søppelbøtta. Dette prosjektet skiller oss også en del fra andre skoler, sier lærer Vidar Breen fra Fetsund, som legger til at produksjonen av crosskart også er med på å kvalitetssikre arbeidet både for lærere og elever.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er fint å lage et produkt med så god kvalitet at det faktisk kan brukes, sier Breen.

Oppdager nye fag

Sørumsand Vgs tilbyr to klasser VG1 Teknikk og industriell produksjon (TIP), og en klasse VG2 med industriteknologi. En annen mulighet er å gå VG1, og deretter begynne på Kjemi og prosess, som er et helt eget utdanningsløp.

– Mange elever har tatt sikte på å jobbe med bilmekanikk, men oppdager etter hvert mange andre retninger og yrker de ikke ser så ofte, for eksempel verktøymaker, finmekaniker, grafisk trykker eller sveis- og platearbeider. Bilmekanikk er et veldig synlig fag, sier Breen, som har vært lærer i tre og et halvt år.

Tre dager teori

Elevene har tre dager med programfag i uken, og to med allmennfag.

– Av de tre og en halv dagene med programfag, er en dag teori, hvor de lærer blant annet utregninger, teknisk tegning, teori rundt maskinbruk og materialer, og sammenføyning, sier Breen, som selv har vært elev på Sørumsand. Han tok fagbrev både som verktøymaker og industrimekaniker, før han gikk yrkesfaglærer-studiet på Høgskolen i Oslo/Akershus, og kom igjen til Sørumsand som lærer.

Skolen har også nylig kjøpt inn en CNC-styrt maskin, som ved hjelp av en innebygget datamaskin kan lage avanserte deler i metall.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Børsemaker

Tor-Erik Østhagen fra Årnes liker seg best ved dreiebenken.

– Man kan forme metallet som man vil, og lage stort sett det meste, sier Østhagen, som har produsert forstillingsdelene til crosskartene.

Han begynte så vidt å dreie i treverk hjemme.

– Utfordringen er å stille inn apparatene riktig, og å være stødig nok, sier Østhagen, som allerede har framtidsmålene klare.

– Jeg skal gå videre mot verktøymaker og jobbe som børsemaker. Neste år skal jeg jobbe videre i praksis hos våpenforretningen Børselars på Dal, sier Østhagen.

Alle Vg2 elevene skal i utplassering en dag i uka.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gode jobbmuligheter

– Yrkesutdanning gir gode muligheter for jobb i etterkant. Selv om det er færre produksjonsjobber nå enn før, trengs det flere til reparasjon og vedlikehold av utstyr og maskiner, sier Breen, som forteller at de har hatt en økning i søkere de tre siste årene.

– Det er mye å sette seg inn i, men elevene syntes det er interessant og tar det fort, sier Breen.