TAR OPP KAMPEN MED TIKTOK: Etter mye jobb kan Håvard Hoffmann fra Årnes presentere videodelingsappen «Moooby», som skal ta opp kampen med Tiktok. Foto: Privat

Med ny Moooby-app skal Håvard ta opp kampen med Tiktok

Håvard Hoffmann fikk ideen om å lage en norsk video-app som skal ta opp konkurransen med Tiktok. Målet er etter hvert å tjene penger og leve av Tiktok-konkurrenten.

- Ideen kom fra at jeg fulgte med på TV, og så at mange land vurderte å stenge Tiktok, sier Håvard Hoffmann, som dermed fikk ideen om å lage en norsk konkurrent til den suksessrike Tiktok-applikasjonen, som ifølge Google har 315 millioner nedlastinger.

Årsaken til at flere land vurderte stenging av appen Tiktok var frykt for stjeling av data og informasjons-lekkasje til Kina, som igjen skal bli brukt til overvåkning. Amerikanske myndigheter blokkerte fra og med september for nedlastinger av appene Wechat og Tiktok, sistnevnte eid av det Beijing-baserte selskapet ByteDance.

Tar opp kampen

TikTok er ifølge Google et sosialt nettverk der brukerne kan dele korte videoer med sang-miming, humor, dansing, eller de kan vise frem sine talenter. Hoffmann har utviklet et eget program ved navn Moooby, som bygger på de samme funksjonene.

– Man kan laste opp en video mellom 15 og 60 sekunder, og man kan legge inn bakgrunnsmusikk, forteller Hoffmann.

Styrken i Moooby tror Hoffman er at appen og serverne er helnorske. Nå jakter han på samarbeidspartnere og investorer.

– Jeg kommer til å jakte på samarbeidspartnere da jeg får alt på plass. Det er ikke gratis å drive med servere og sånne ting, og hvis populariteten vokser trengs det større servere, sier Hoffmann.

Til vanlig jobber Håvard for Telia i tillegg til at han hjelper kona Anisa med driften av Brygga pub. Han forteller det tar tid å bygge opp den nye appen ved hjelp av et dataprogram.

– Det tar mye tid ved siden av en annen jobb, og det blir mye kveldsjobbing, forteller Hoffmann.

Reklameinntekter

Hoffmann har erfaring fra drift av Canal Motor, og startet for ti år siden en chatefunksjon hvor Moooby-navnet for første gang så dagens lys. Navnet spiller på mobil, og nå har han tatt med seg Moooby-navnet videre til den nye videodelings-appen.

– Jeg har holdt på å utvikle Moooby-plattforma i ett år, og nå fungerer det. Nå gjenstår det bare å få appen til å fungere på Iphone, og jeg jobber med å teste ut det nå, sier Hoffmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han må også lage et kontrollpanel der han kan slette videoer og brukere han ikke vil ha, eller blokkere brukere som publiserer støtende innhold. I starten ser han for seg å gjøre alt selv, men dersom interessen vokser må han se på mulighetene for å utvide.

– Jeg skal også lage ei ordninær webside ved siden av appen etterhvert, forklarer Hoffmann.

Pengene skal han få inn via reklameinntekter mellom videoklippene.

Ikke for seint

Hoffmann har god tro på ideen og Moooby-konseptet, selv om Tiktok er godt etablert på markedet og populært blant de unge.

– Du tror ikke det er for seint å lage en konkurrent til Tiktok?

– Ingenting er for seint, selv om Tiktok har flere hundre millioner nedlastinger. Man må ha trua, og det nytter ikke å høre på eksperter, sier Hoffmann, som fra eksperter har fått høre spådommer om at det er vanskelig å etablere en ny app og skaffe nok brukere.

– Hvordan skal Mooobye promoteres?

– Jeg tenker å reklamere på Facebook og i sosiale medier, i tillegg til å få omtale fra de store mediene. Jungeltelegrafen går, og når det først begynner, så ruller det i gang, sier Hoffmann.

Nylig gjorde han endringer på Moooby-appen og sendte inn oppdateringer. Moooby er allerede etablert på Google Play tilgjengelig for Android-telefoner, og snart håper Hoffmann å ha App Store-versjonen for Iphone tilgjengelig også.

– Jeg håper å tjene penger slik at jeg etter hvert kan leve av det, sier Hoffmann.