LUFTFORSVARET: Helikopter-virksomheten rundt Årnes de siste dagene har vært Luftforsvaret som trener på navigasjon. Helikoptrene er av typen Bell 412. Bilde for illustrasjon. Foto: Audun Braastad, NTB SCANPIX

Luftforsvaret har trent med Bell-helikoptre

Mange har reagert på stor helikopter-aktivitet over Årnes de siste dagene. Årsaken er at Luftforsvaret har gjennomført navigasjonstreninger med Bell-helikoptre.

– Hvorfor henger det helikopter over Årnes, og hvorfor kjører de langs elva, spurte en Raumnes-leser tirsdag ettermiddag, etter at flere hadde reagert på den uvanlige helikopter-aktiviteten over Årnes tirsdag denne uka. Også tirsdag kveld ved 23-tiden ble det observert helikoptre i lav høyde over bygdesenteret. Etter en lang ringerunde, viser det seg å være Luftforsvaret som arrangerer treninger.

– Bell 412 helikoptre fra Luftforsvarets base på Rygge har gjennomført navigasjonstrening tur-retur Rena. De gjennomfører viktig trening og øving for å være klare til å utføre oppdrag, skriver major og talsperson for Luftforsvaret Stian Roen i en epost til Raumnes.

Vanlig øving

Roen forteller at treningen foregår hele året i ulike deler av landet, og er vanlig øving for Luftforsvaret.

– Hvis det er aktivitet utover det normale, har vi som rutine å varsle lokalbefolkning og media, skriver Roen.

Helikoptrene som har vist seg i Nes de siste dagene er av typen Bell 412, som er en videreføring av Bell 212 som fløy for første gang på 1950-tallet. Bell produseres i USA, og 412-modellen kan ta inntil 13 passasjerer. Ifølge Wikipedia er seks Bell-helikoptre utstasjonert på Rygge.

Kontinuerlig beredskap

– Luftforsvarets Bell-helikoptre på Rygge står på kontinuerlig beredskap for politiet, og støtter Forsvarets spesialstyrker i deres operasjoner, skriver Roen, som forteller at det krever kontinuerlig trening.

– Vår viktigste oppgave er å kunne forsvare landet vårt, og det krever kontinuerlig trening på ulike situasjoner, også over befolkede områder. Luftforsvaret har også flere andre kapasiteter med ulik oppdragsportefølje, skriver Roen.

Bestemmelser for Militær Luftfart (BML) regulerer begrensninger på hvor lavt Forsvaret kan fly.