Kongsvingerbanen: I mål med 111 kilometer nye strømlinjer

Bane NOR er i mål med et storstilt prosjekt som har gitt Kongsvingerbanen en solid ansiktisløftning. Se video i saken.

Arbeidet med å skifte ut det gamle, elektriske anlegget på Kongsvingerbanen er ferdig, et halvt år før planlagt.

På en pressekonferanse onsdag i anledning ferdigstillingen, opplyste byggherre Bane NOR at jobben i tillegg er gjort for cirka 140 millioner kroner under budsjett.

DETTE ER SAKEN:

Prosjektet med nye strømlinjer på Kongsvingerbanen ble igangsatt høsten 2018 og hadde en styringsramme på 876 millioner kroner.

Byggetiden ble estimert til tre år, men var ferdig på 2,5 år.

Sluttsummen ser ut til å lande på 732 millioner kroner.

Kilde: Bane NOR

Målet med arbeidet er mindre feil, økt driftssikkerhet, færre forsinkelser og færre innstilte tog.

Et annet viktig element er at trafikken på Kongsvinger igjen vil gå som normalt, der togpassasjerene blir fraktet med tog og ikke buss, noe ikke minst pendlerne har sett fram til i perioden med arbeider på banen.

Utslitt anlegg

Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund medgir at det gamle, utslitte anlegget har medført kvalitetsutfordringer på banestrekningen de siste årene.

– Alle vi som er glade i jernbanen setter pris på at jernbanetrafikken øker for både gods og passasjerer, men det har også en pris i form av økt slitasje og at det blir mer sårbart når ikke alt fungerer som det skal. Derfor har dette vært et veldig viktig prosjekt. Det anlegget vi har nå tåler vesentlig mer enn det gamle, sier konsernsjefen.

TOMMEL OPP: Bane NORs byggeleder Odd Roar Tjosevik under arbeidene på Årnes stasjon. Foto: Glenn Lund, Bane NOR

Han legger til at det nye anlegget er tilrettelagt for god tilbakemating av strøm, og det er dermed mer effektivt i bruk.

Les også
Bane NOR blir ferdige med strømanlegget et halvt år tidligere enn planlagt

Baneservice AS har vært entreprenør på strekningen mellom Lillestrøm og Disenå.

UTENFOR RUSHEN: Mye av arbeidene er gjennomført på tider av døgnet med lite tografikk. Foto: Halvard Lønseth, Veidekke

– Å gjennomføre prosjektet samtidig som Kongsvingerbanen har vært operativ i hele anleggsperioden, har vært krevende. Men takket være dyktige og drevne medarbeidere som har stått på for å oppnå målene i prosjektet, er sluttresultatet at vi kan overlevere en strekning til Bane NOR med et stabilt kontaktledningsanlegg for framtiden, sier prosjektleder Inge Fredheim i Baneservice AS.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det gamle elektriske anlegget var fra 1950-tallet og dermed modent for utskiftning.

Imponert minister

– Vi markerer ofte når vi kommer med nye stasjoner, nye spor og nye tog. I dag markerer vi også det viktige vedlikeholds- og fornyelsesarbeidet som gjøres, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide i anledning onsdagens offisielle åpning.

FAKTA

Nytt kontaktledningsanlegg på Kongsvingerbanen:

Strekning: Lillestrøm-Åbogen.

Byggeperiode Oktober 2018 – Mai 2021.

Kostnad: Ca. 732 MNOK.

Prosjektleder: Heidi Smisethjell Weberg, Bane NOR.

Entreprenører: Veidekke og Baneservice.

Rådgiver: Multiconsult.

Om jobben: Gammelt kontaktledningsanlegg ble revet og nytt bygget opp, på en jernbanestrekning i drift.

Det er etablert drøyt 1800 nye stålmaster, det er bygget 17 autotransformatorer og strukket ca. 111 km ny kontaktledning.

Det er nå strukket cirka 111 kilometer ny kontaktledning mellom Lillestrøm og Åbogen i Eidskog.

– Dette har skjedd på kortere tid enn forutsatt, og mer enn 140 millioner kroner under budsjett. Jeg vil gratulere Bane NOR, entreprenører og underentreprenører med veldig godt arbeid. Jeg er imponert! sa ministeren.

Daglig kamp

Den elektrifiserte jernbanen er den mest miljøvennlige transportformen som finnes. Men å utbedre en jernbanestrekning som er i drift, er krevende, siden entreprenørene kun har begrensede tidsvinduer til å utføre sitt arbeid.

OMFATTENDE: Her monteres kabler på nye stolper. Foto: Halvard Lønnseth, Veidekke

– Vi har hatt relativt god sportilgang i dette prosjektet, noe som har vært avgjørende for at vi har blitt ferdig før tiden. Men å bygge langs en strekning som er i daglig drift, har bydd på utfordringer, forteller prosjektleder Heidi Smisethjell Weberg i Bane NOR.

Les også
Jernbanen: Ambisjonen må være dobbeltspor

Etter at rushtidstrafikken på morgenen var ferdig, ble strømmen koblet ut, og entreprenørene hadde en daglig kamp mot klokken for å bli ferdig, før strømmen måtte kobles til igjen slik at togene i ettermiddagsrushet kunne gå igjen.

Godt samarbeid

– Et godt samarbeid mellom Bane NOR, entreprenører og rådgiver har vært viktig for framdriften. Vi har alle jobbet sammen mot et felles mål, legger prosjektlederen fornøyd til.

TO OG ET HALVT ÅR: Byggeperioden har vart fra oktober 2018 til denne ukens åpning. Foto: Halvard Lønseth, Veidekke

Multiconsult har spilt en viktig rolle som rådgiver på entreprenørsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi er stolte over å ha bidratt inn i prosjektet. Multiconsult har fulgt prosjektet fra detaljplan, gjennom byggeplan og oppfølgning byggetid. Vi vil takke Bane NOR, Baneservice og Veidekke for godt samarbeid, som har vært essensielt for å kunne levere ferdig bygget anlegg før tiden, sier Gunn Pedersen Ødegaard, gruppeleder bane i Multiconsult.