Kjell Jevne ved BilXtra på Årnes solgte både kjettinger og sommerdekk på torsdag.
Kjell Jevne ved BilXtra på Årnes solgte både kjettinger og sommerdekk på torsdag. Foto: Tommy Simon Norum

Ikke ta av vinterdekka før påske

Kong vinter har fortsatt ikke gitt fra seg tronen, og føret er glatt og sørpete i skrivende stund. Det er i tidligste laget å legge om til sommerdekk.

Sommerdekk

Nedsnødde biler, kalde netter og et travelt brøytemannskap er gode grunner til å beholde vinterdekka på, tross at flere solfylte dager allerede har vist våren fra sitt fineste.

– Sommerdekksalget har begynt. En kunde kjøper sommerdekk, den neste kjetting og deretter kommer en som skal ha polish. Det er en blanding av forskjellige sesonger, sier Kjell Jevne, BilXtra Årnes.

– Bør man vente med å legge om til sommerdekk?

– Definitivt, jeg ville ha ventet med å legge om til etter påske, spesielt siden påsken er tidlig i år, sier Jevne.

Sesongbetont yrke

Han forteller at en håndfull kunder allerede har levert bilen og lagt om til sommerdekk.

– En kunde hadde to biler, og valgte å legge om på den ene, sier Jevne.

BilXtra er i full gang med sommerbygging av butikken, og har ryddet vekk det meste av vintervarene.

– Dette er et sesongbetont yrke, og vi har satt i gang tidlig i år. Vi tror på en varm sommer. I dag fikk vi en leveranse med kjølebokser, sier Jevne, som må spørre om kundene skal ha sommerdekk eller vinterdekk.

– Noen bytter vinterdekk før de drar på påskeferie, der det ofte kan være bratt, sier Jevne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selger mere pigg

– Det går ganske mye piggdekk, selv om overvekten er piggfritt. Trenden har snudd, og vi selger mer piggdekk enn før, sier Jevne.

Han tror noe av grunnen til at det selges mest piggfritt er pendlertrafikken.

– 60 prosent av alle nesbuer pendler, og det betyr at veldig mange passerer Oslo-grensa med piggdekkgebyret, sier Jevne.

Oppsiktsvekkende er det at BilXtra har opplevd å selge mye kjetting.

– Vi har solgt mye mer kjetting enn før. Da er det lurt å teste dem før man står fast i en skråning, sier Jevne.

Alle samme dagen

De er få som forhåndsbestiller time for å legge om hjul.

– Alle kommer samme dagen og på drop-in. Under den travleste perioden av dekkskiftsesongen har vi fem mann som jobber, ofte utover ordinær arbeidstid. Det er ofte mest press på høsten hvis det kommer snø, da må folk legge om, sier Jevne.

Det er også en kjent sak at mange velger å slite ut piggfrie vinterdekk utover sommeren, før de kjøper nye til neste vinter.

– Altfor mange kjører for lenge på piggfrie vinterdekk. På sommerføre gir det en økt bremselengde, og dette er en risiko jeg tror at folk ikke er klar over. Mange glemmer sikkerhetsaspektet. I tillegg slites piggfrie dekk fortere om sommeren, sier Jevne.

Grunnen til dette er at den myke gummiblandingen påvirkes av det varme sommerværet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Minstekrav

Minstekravet for mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter og vinterdekk 3 millimeter.

– Både NAF og vi i BilXtra anbefaler ikke å kjøre sommerdekkene under 3 millimeter. Da risikerer man vannplaning når det er mye vann i vegbanen.

Bot for slitte hjul koster minimum 750 kroner per hjul. I verste fall kan veldig slitte hjul føre til inndragning av både førerkort og skilter.