annonse

Hva slags salt bruker saltbilen, og hvorfor smalt det i bilen da jeg passerte?

Spør oss om Nes
Spør oss om Nes: Hva slags salt bruker saltbilen? (Illustrasjonsfoto: Berit Roald, NTB scanpix)

En Raumnes-leser har henvendt seg med spørsmål om saltbilene og hva slags salt de bruker, etter et ublidt møte med saltbilen i Årnes sentrum.

– Med nyvasket og nypolert bil til Årnes tirsdag kveld møtte jeg saltbilen mellom Sparebankgården og Nes Rørservice. Det skvatt i meg da spruten fra saltsprederen traff panseret og siden på bilen min, og det smalt langs bilsiden, skriver Raumnes-leseren, som etter en nærmere inspeksjon av bilen oppdaget store hvite flekker.

– Er ikke strøbilen slik innstilt at spredertallerkenene sprer langs bakken, spør han videre, og reagerer på at han heller ikke registrerte noen form for varsling.

– Da ville jeg ha kjørt enda lenger ut til høyre, forklarer bilføreren.

Onsdag hadde de hvite flekkene vasket seg av og det var ingen skader å se på bilen. Allikevel lurer han på hva slags saltblanding saltbilene bruker, og hvor det spraket og smalt i bilen da saltbilen passerte.

Trolig saltløsning

Fagansvarlig for vegnettet i Nes, Bård Lundahl, har 20 års erfaring fra brøyting og salting.

– Antakeligvis var det saltløsning som består av 80 prosent vann og 20 prosent salt, sier Lundahl, som forklarer at saltløsningen spruter mer enn når det bare brukes salt.

– Saltløsningen går fortere opp, mens vanlig saltkorn ligger lengre avhengig av trafikkmengden. Den ideelle høyden på sprederen er cirka 30 centimeter fra bakken, sier Lundahl.

Hvor bredt saltet skal kastes kan justeres fra to til ni meter, og Lundahl forteller at 30 kilometer er maksimal hastighet for saltbilene.

– Jeg har jobbet med dette i 20 år, og ser at det alltid er trafikken som avgjør effekten av saltet. Saltet ruller også litt av sted, sier Lundahl.

Kommunen bruker grus

I Nes salter både Mesta, Peab og Veidekke, mens Nes kommune har ansvaret for de kommunale vegene der det strøs med grus.

Lundahl får også mange spørsmål om hvorfor det saltes på bare veger, men har en enkel forklaring.

– Det har en preventiv effekt og brukes for å forebygge glatte veger i forbindelse med væromslag. Hvis det først blir glatt må det brukes dobbelt så mye salt, sier Lundahl.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse