IRRITERT: Eirik Nordbye ble irritert da han så at veden han hadde kjøpt var muggen. Foto: Privat

Eirik føler seg lurt: – Betalte flere tusen for muggen ved

– Jeg kjøpte katta i sekken, sier Eirik Nordbye.

Denne saken ble den mest leste saken i Raumnes i uke 3.

Han forteller at han før jul fikk levert to storsekker med ved. Skuffelsen var imidlertid stor da han så kubbene han hadde kjøpt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Strømprisene går kun i en retning, og vedprisene er høyere enn noen gang, og det er kanskje noen som prøver å utnytte det. Men det er uheldig for den som blir sittende igjen med svarteper, slik som jeg ble i dette tilfellet, sier Nordbye.

Han påpeker at det er fritt marked når det gjelder salg av ved, og hans erfaring er at det er noen gode og noen ikke fullt så gode produsenter.

Ubrukelig

– Jeg for min del har betalt mange tusen kroner for ved som er muggen, råtten og våt, fortsetter han og forklarer at han kjøpte to storsekker for 4500 kroner.

Med dagens strømpriser, synes han det er godt å kunne spe på oppvarmingen med ved. Men han beskriver veden han fikk før jul som ubrukelig.

– Da jeg skulle hente inn ved, så jeg at den var muggen. Når jeg forsøker å fyre med den, freser og koker det godt, og det bare ryker. Jeg blir jo skuffet over å få levert sånn kvalitet, sier han.

AKSEPTERES IKKE: Ifølge Norsk vedstandard vedtatt i 2022 aksepteres ikke salg av muggen ved. Foto: Privat

Det mest ergerlige synes han er at han nå må bruke mer strøm, eller kjøpe ny ved.

Nordbye hevder at han ikke ble opplyst om at veden ikke holdt førsteklasses kvalitet.

– Jeg har vært i kontakt med leverandøren, og forklaringen jeg får er at det er dumt og at sånt kan skje, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Sjekk før du betaler

Nordbye kontakter Raumnes for å få fokus på dette med vedsalg generelt.

– Jeg ønsker å opplyse og kanskje skape litt debatt rundt dette temaet. Behovet for ved er stort, og det er kanskje noen som utnytter den situasjonen, sier han, og oppfordrer forbrukerne til å være «litt mer på» og sjekke varen før de betaler.

– Det er klart at uhell kan skje, og leverandøren kan ikke sjekke hver enkelt kubbe, men her dreier det seg om at jeg har fått to paller med muggen ved, sier Nordbye.

– Får ikke gjort alle til lags

Gjennom diskusjoner han har sett på ulike fora på sosiale medier, har han inntrykk av at dette er et generelt problem.

– Det er veldig stor etterspørsel etter ved nå, og noen velger å løse det ved å selge dårlig ved og håpe på at det går bra. Jeg tror det er mange som vil gjøre raske penger. Jeg har kjøpt katta i sekken og må bare ordne meg annen ved, sier Nordbye.

Raumnes har vært i kontakt med selger, som hevder at han har beklaget overfor kjøper.

– Dette kan skje, og jeg får ikke gjort alle til lags. Jeg har solgt ved i mange år og får kanskje en klage hvert femte år, sier han.

Saken er oppdatert onsdag morgen med flere kommentarer fra vedselger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Han kan bare komme tilbake med veden, så er problemet løst, sier han.

– Enkelte utnytter situasjonen

Øyvind Stranna Larsen, fagansvarlig i Norsk ved - Forum for vedprodusenter, opplyser at de av og til får henvendelser fra forbrukere som har kjøpt dårlig ved.

– Det er enkelte som utnytter den vanskelige energisituasjonen. Når vi er i en situasjon som vi er i nå, er det en del cowboyer som kommer inn i vednæringen, sier han.

Norsk ved - Forum for vedprodusenter er medlemsorganisasjon for vednæringen i Norge. Larsen hevder at de som velger å melde seg inn i en næringsorganisasjon er seriøse produsenter.

– Vi har jobbet i mange år med våre produsenter for at de skal tilby kvalitetsved og ha god kundebehandling, sier han.

– Dra ut til kunden

Han forklarer at man hadde den samme situasjonen i 2010, et år med ekstrem etterspørsel og rekordforbruk på ved. Vedforbruket dette året tilsvarer rundt 8 milliarder kilowatt timer.

– Når vi har slike situasjoner som i 2010, i fjor og også i år, er det noen som hiver seg inn i vedmarkedet for å tjene raske penger. Det får vi stadig tilbakemelding om fra våre medlemmer at de synes lite om, sier han.

Hans råd til produsenter som opplever at kunden ikke er fornøyd er å dra ut til kunden og måle fuktigheten i veden. Hvis den ikke er innenfor det som er akseptabel verdi, bør den dårlige veden tas med tilbake og kunden få levert ny ved og gjerne litt ekstra som en kompensasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er ikke noe særlig å gjøre med muggen ved, sier han og forklarer at det i den nye vedstandarden fra 2022 ikke aksepteres mugg i noen av vedklassene.

Når det gjelder pris på ved, er hans erfaring at denne varierer veldig. Han anbefaler forbrukerne å spørre om energiprisen dersom den ikke er opplyst.

– Den eneste objektive sammenlikning en kan gjøre er å få opplyst energiprisen. Alle medlemmer av vår organisasjon kan regne ut det, sier han.