E16: Kontoen for utredning er snart tom
Nye Veier har nå brukt rundt 170 millioner kroner på å utrede E16, og bekrefter at utredningskassa snart er tom.
I juni i fjor skrev Raumnes at det er brukt 160 millioner kroner på å utrede E16, og nå skriver rb.no at taksameteret har tikket og gått ytterligere litt, og kostnadene har steget med ti millioner kroner. Prosjektutviklingssjef Jarle kristian Tangen sier til rb.no at det ikke er så mye mer penger igjen.
– Totale kostnader til planleggingsarbeidet er på rundt 170 millioner kroner. Gjenstående budsjett vil ikke kunne dekke utredning av ett eller flere alternativer, sier prosjektutviklingssjef Jarle Kristian Tangen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Nå avventer Nye Veier behandlingen av E16 i Sør-Odal og Kongsvinger, etter at Nes sa et klart nei til C-alternativet før jul.
Møter ministeren
Etter at blant annet Nes Ap i flere runder har bedt om et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), og da helst at han personlig kunne komme til Nes og se på dagens veg og de utfordringene som ligger der, skal ledelsen i IKP-styret (Interkommunalt plansamarbeid) tirsdag møte ministeren. Styreleder Knut HVithammer (Sør-Odal) og nestleder Grete Sjøli (Nes) skal snakke med Nygård.
I februar skal både Sør-Odal og Kongsvinger behandle E16-spørsmålet, og neste styremøte i IKP-samarbeidet er nå berammet til 21. februar.
Gir ikke opp
Det politiske flertallet i Nes har bedt om en fullverdig utredning av F-korridoren, noe Nye Veier ikke har ønsket. Nå skrur de altså igjen pengekrana til utredninger, og understreker dermed det de tidligere har påpekt: En fullverdig utredning av F-korridoren vil ikke gi nye opplysninger som vil endre selskapets standpunkt.
Nye Veier har pekt på at de vet nok om F-korridoren til å fastslå at den ikke er aktuell å videreutvikle. Nå står saken i stampe, men styreleder Hvithammer i IKP-styret gir ikke opp. Han sier til rb.no at de ikke vil avslutte prosjektet nå.
Andre muligheter
– Sør-Odal har ennå ikke sagt noe prinsipielt om trasévalg, og kommunestyret skal behandle saken 16. februar. Jeg ser ikke på utredningen som bortkastet. Vi har ikke fått signaler om at Nye Veier kaster inn håndkleet, sier Hvithammer, og peker på at nedskalering, smalere vei og lavere fart, og alternativt oppgradering av dagens vei, er noen stikkord.
– Samtidig må vi vite hva regjering og storting tenker. Den internasjonale situasjonen og pris- og lønnsveksten spiller selvsagt en stor rolle, sier Hvithammer til rb.no.
Omfattende prosess
– Nye Veier avventer den kommunale behandlingen av saken og behandling i det interkommunale planstyret. Vi vil be planstyret om å peke på hvilke alternativer som finnes videre. Det har vært en svært omfattende planprosess, og det har vært utredet mange ulike korridorer for en mulig ny E16 på strekningen, sier Tangen om situasjonen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Grete Sjøli sier til rb.no at hun er kjent med at Nye Veier ikke vil bruke mer penger på utredning, og det har kommet tydelig beskjed fra regjeringen om at de vil ta ut store og kostnadskrevende veiprosjekter.