annonse

Både velet og kommunen står på videre for gangfelt og 40 km/t

Har veldig stor betydning for feltet
Har veldig stor betydning for feltet: – Det er utrolig hva den nye gang- og sykkelvegen har gjort for Tomteråsen. Nå håper vi bare Vegvesenet aksepterer vårt krav om gangfelt og 40 km/t forbi kryssingen av Hvamsmovegen, sier Marius Steensby, leder i Tomteråsen Velforening. (Foto: John Arne Paulsen)
Har veldig stor betydning for feltet
Har veldig stor betydning for feltet: – Det er utrolig hva den nye gang- og sykkelvegen har gjort for Tomteråsen. Nå håper vi bare Vegvesenet aksepterer vårt krav om gangfelt og 40 km/t forbi kryssingen av Hvamsmovegen, sier Marius Steensby, leder i Tomteråsen Velforening. (Foto: John Arne Paulsen)
Benyttes flittig
Benyttes flittig: En stor del av beboerne på Tomteråsen-feltet (i bakgrunnen) bruker gangvegen over og langs Hvamsmovegen flittig. (Foto: John Arne Paulsen)
: (Foto: )
: (Foto: )

Både Tomteråsen Velforening og Nes kommune jobber videre for å få gangfelt med fartsgrense 40 km/t på Hvamsmovegen.

John Arne Paulsen

Statens vegvesen nekter fortsatt å akseptere gangfelt og 40 km/t på stedet der den nye gang- og sykkelvegen krysser Hvamsmovegen. Det skuffer leder i Tomteråsen Velforening, Marius Steensby.

Urimelighet

– Vegvesenet har jo akseptert en 40-sone forbi et opphøyd gangfelt et lite stykke unna, i enden av Hvamsmovegen. Deres stahet faller på sin egen urimelighet, sier Steensby.

Benyttes flittig
Benyttes flittig: En stor del av beboerne på Tomteråsen-feltet (i bakgrunnen) bruker gangvegen over og langs Hvamsmovegen flittig. Foto: John Arne Paulsen

Vegvesenet sto først hardt på at det skulle være 80 km/t forbi kryssingen. Etter at blant andre Raumnes belyste situasjonen, gikk Vegvesenet med på å senke hastigheten til 60 kilometer i timen. Velet fastslår at dette ikke er godt nok.

– Høy hastighet

– Etter åpningen av gang- og sykkelvegen ble det gjennomført en fartsmåling over sju - åtte dager. Den viste høy gjennomsnittshastighet forbi kryssingen. Det er mange som kjører fort forbi, fastslår Steensby.

Velet vil fortsette å jobbe for en 40-sone med opphøyd gangfelt.

Ble litt satt ut

– Jeg tror vi alle i utgangspunktet ble litt satt ut av at Vegvesenet er så harde på dette. Jeg frykter en langvarig diskusjon. Men det kan ikke være slik at det er barna og øvrige myke trafikanter som må ta hovedansvaret for dette, sier Steensby.

Kommunens bekreftelse

Marlene Olsen, vegingeniør i Nes kommune, uttalte nylig til Raumnes at også kommunen er uenig med Vegvesenet og ser gangfelt som den beste løsningen. I den forbindelse har kommunen søkt om 26 000 kroner i Aksjon Skoleveg-midler til et slikt gangfelt.

– Den søknaden er en bekreftelse fra vår side overfor Vegvesenet på at vi ønsker et gangfelt der, sier Olsen.

– Her er vi og kommunen veldig enige. Etter det jeg forstår vil et gangfelt innebære at hastigheten settes ned til 40 km/t, sier Steensby.

Glad for kommunens støtte

Han understreker at velets medlemmer er veldig tilfreds med at kommunen er på deres side.

– Vi er veldig glad for det, for det føles som en litt håpløs kamp å bli stående opp mot en så stor gigant som fastslår at dette vil de ikke. Og så er det våre barn det er snakk om, sier Steensby.

Underskriftskampanje

Forleden mottok kommunen en underskriftskampanje med rundt 150 underskrifter fra innbyggere og andre som krever opphøyd gangfelt og fartsgrense på 40 km/t. Denne kampanjen var det imidlertid ikke velet på Tomteråsen som initierte.

– Men vi støtter selvfølgelig den kampanjen fullt ut. Jeg vet ikke om de har fått noe svar på sin kampanje, men jeg er uansett glad for at både de og kommunen støtter vårt syn, sier Steensby.

Opppblomstring

Vellederen kan etter åpningen konstatere at gang- og sykkelvegen er blitt flittig benyttet.

– Det har blitt et veldig blomstrende liv av folk som er ute og går tur, bruker rulleski og sykler på den nye gang- og sykkelvegen. Det er helt utrolig hva dette har gjort for Tomteråsen. Det er mange flere enn bare skolebarna som bruker gang- og sykkelvegen hver dag. Jeg anslår at bruken vil øke ytterligere til sommeren, sier Steensby.

john@raumnes.no

annonse