Anbefaler to-etasjes tog
Togsett med to etasjer seiler fram som en mulig løsning for å øke kapasiteten på togene på Østlandet.
Tanken er ikke ny. Men nå skriver Jernbanedirektoratet i en pressemelding at det er gjennomført en konseptvalgutredning (KVU) for å finne tiltak som øker kapasiteten på Østlandet, uten kostbare baneutbygginger.
– Utredningen viser at to-etasjes tog er beste alternativ for økt kapasitet og komfort i togene, skriver Jernbanedirektoratet i pressemeldingen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Det er Samferdselsdepartementet som er oppdragsgiver for utredningen, og mandag mottok de utredningen fra Jernbanedirektoratet.
I trafikk i 2030
– Etter å ha vurdert flere ulike alternativer, anbefaler vi å gå til innkjøp av to-etasjes tog som kan settes i trafikk i 2030, sier avdelingsdirektør i Jernbanedirektoratet, Jan Frederik Geiner.
Direktoratets beregning viser at det vil koste 8,5 milliarder kroner å innføre to-etasjes togsett på Østlandet. Beløpet inkluderer togsett og spor for togparkering (hensettingsplasser). Rundt 600 millioner kroner vil være kostnaden for å utbedre infrastrukturen. det kommer i tillegg til hensettingsplasser.
Mer for pengene
– Vi mener at innføring av tog med to etasjer vil gi samfunnet mye for pengene. Med enkle tiltak kan to-etasjes togsett kjøres til Halden, Skien, Gjøvik og Lillehammer, forteller Geiner.
Utredningen har sett på flere ulike muligheter for å øke kapasiteten, uten at det må investeres i nye, kostbare tiltak i infrastrukturen.
Blant annet er det sett på triple togsett, som ikke lar seg gjøre uten store plattform-kostnader. Konklusjonen er uansett togsett i to etasjer.
Øker kapasiteten
Jernbanedirektoratets beregninger viser en økt kapasitet på 40 prosent dersom de tar i bruk to-etasjes togsett.
– Dette kan gjøres uten kostbare og langvarige tiltak i infrastrukturen. Vi vil få større robusthet i togtrafikken på Østlandet, slik at vi kan håndtere økt etterspørsel, sier Geiner med tanke på å møte klimautfordringer og ta ned utslippene fra transport, sier Geiner.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Direktoratet peker på at nye store investeringer i infrastrukturen som gir økt trafikkapasitet, ligger langt frem i tid og er svært kostbare.
Tiltakene er først og fremst ment for regionaltogene, og det er ikke gitt at Kongsvingerbanen får dette tilbudet i første omgang.