annonse

Biltest av Nissan Leaf Tekna: – Litt skummelt, men veldig spennende

INGEN REKKEVIDDEANGST
INGEN REKKEVIDDEANGST: – Det tok ikke lang tid å bli kvitt angsten for å kjøre tom for strøm. Rekkevidden til Nissan Leaf på vinterføre overrasket oss, sier Heidi Margrethe og Kjell Arne Hagen fra Fenstad. (Foto: Rune Korsvoll)
Fakta

– Når vi nå fikk mulighet til å prøve elektriske Nissan Leaf, var det først litt skummelt, men så viste deg seg å bli en veldig spennende opplevelse. Vi har kanskje tenkt på elbil, men aldri kommet så langt at det har vært snakk om å kjøpe en.

  • Rune Korsvoll

Det sier Kjell Arne Hagen fra Fenstad. Sammen med kona Heidi Margrethe har han prøvekjørt Nissan Leaf noen dager - bilen som ble den mest solgte av alle i Norge i fjor. En av årsakene er at Leaf er en elbil som du kan gå i butikken og få så og si på dagen. Mange andre elbiler står folk i kø et år for å få.

Rekkevidden overrasker

– Som de fleste andre som ikke har kjørt elektrisk bil før, var det vel den såkalte rekkeviddeangsten og tanken på å gå tom for strøm som gjorde det litt skummelt til å begynne med. Det er liksom ikke bare å kjøre innom en bensinstasjon å fylle tanken. Men det viste seg fort at det ikke var så mye å være redd for, sier Hagen, som klarte godt over 200 kilometer og likevel ha bra med strøm igjen på batteriet.

Overrasket

– Vi kjøret Fenstad – Oslo tur retur, pluss en tur til Jessheim og hjem uten problemer. Da brukte vi bilen helt vanlig med 110 på motorveien, klimaanlegget på god varme og så videre. Rekkevidden på vinterføre overrasket oss egentlig, sier Hagen.

En svært lettkjørt bil

Begge finner seg godt til rette bak rattet i Leaf, selv om Heidi Margrethe til å begynne med syntes det var litt mange nye knapper og instrumenter:

– Bilen er jo svært lettkjørt og ikke vanskelig i den ele tatt. Det er bare å sette den lille spaken på midtkonsollen i D og trykke på gassen så bærer det av sted.

E-pedal

I tillegg er bilen helt stillegående. Bilen har også en såkalt E-pedal. Når du slipper opp gassen, så bremser bilen og lader batteriet. Slipper vi gasspedalen helt, så bremser bilen nesten som når du tråkker på bremsepedalen. Når vi først ble vant til dette, så var den morsomt å kunne kjøre bilen med bare en pedal.

– Etter dagene med Leaf, ser vi at vi godt kunne klart oss med en slik bil. Mye av det vi driver med er småkjøring, og plassen i bilen er faktisk ganske god, sier Hagen, som avslutter med et lite tips:

– Å få montert en veggboks hjemme, slik at det blir litt mer fart på ladingen enn fra en vanlig kontakt, vil nok være gunstig. Da kan bilen fint full-lades over natten.

annonse