Illustrasjonsfoto: TikTok appen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: Gorm Kallestad

Ungdom og sosiale medier

«75 prosent av jenter mellom 11 og 12 år. Det bør være et varsku for foreldre med barn på vei inn i tenårene», skriver redaktør Fred C. Gjestad i dette leserinnleget.

Nesten alle norske barn og ungdommer mellom ni og 18 år bruker Snapchat og over halvparten bruker «TikTok». Det skaper utfordringer både for skole og foreldre.

Ungdom har alltid hatt en dialog seg imellom som voksne ikke har tilgang til. Samtalen på gatehjørnet eller i gjengen har alltid vært på ungdommenes egne premisser. Forskjellene nå i 2020 er at det kommer stadig nye digitale kanaler der det er dialog og kommunikasjon. Og kanalene brer om seg i stor hastighet. Medietilsynet kom akkurat med en ny undersøkelse, der det kommer fram at 80 prosent av barn og ungdom mellom ni og 18 år bruker Snapchat, og 65 prosent bruker TikTok.

TikTok er en app for å lage videoklipp, meldinger og direktesendinger, og har 1,5 milliarder brukere globalt. Selv om appen har 13-års aldersgrense, er den i bruk av 75 prosent av jenter mellom 11 og 12 år. Det bør være et varsku for foreldre med barn på vei inn i tenårene, for appen er fortsatt relativt ukjent for voksne.

Trenden er den samme i Nes som i resten av landet. En ungdomsskoleelev i Nes har for eksempel over 50 000 (!) følgere på TikTok.

Barn og unge trenger veiledning når de inntar nye områder i livet, og nye teknologiske steg er ikke noe unntak. Kanskje tvert imot, for med ny teknologi følger det også nye muligheter for invadering og utnyttelse av unge. En ny verden åpner seg for de unge som de ikke har forutsetninger for å møte, og da er det viktig med voksne som forstår utfordringene og som kan veilede. Dette er utfordringer både for skoleverket og hjemmene, som absolutt må tas på alvor.