«Mange hadde nok gjort det bedre på skolen om de følte at de hadde bruk for det de lærer på skolen», skriver Anna Tyrihjell i dette leserinnlegget. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Berit Roald

Trenger vi alle fagene på skolen?

«Vi har alt for lange skoledager med fag vi ikke har bruk for», skriver Anna Tyrihjell i dette leserinnlegget.

Vi har mange fag på skolen som ikke gir oss så mye. For eksempel naturfag, hvem har bruk for det? Hvis du skal bli forsker eller naturekspert så har du jo bruk for det, men det er ikke så mange som blir det. Og når har du bruk for matte? Om du skal bli en kalkulator så trenger du matte. Det er også mange andre fag vi ikke har bruk for.

Ung i Nes

Dette leserinnlegget er et leserinnlegg i serien «Ung i Nes», der unge nesbuer setter ord på det som betyr noe for dem. Dette leserinnlegget er ett av flere som er skrevet av elever ved 8. trinn på Vormsund ungdomsskole.

Så hvorfor finnes disse fagene egentlig. Noe som kunne gått er å dele opp klassene i hvilke fag de vil ha, men problemet da er at vi trenger sikkert trippel så mange lærere. Så da går det ikke allikevel. Når jeg tenker over det så er det ingen fag vi faktisk har bruk for. De eneste fagene vi har litt bruk for er engelsk og norsk . De andre fagene er der bare for at skole skal bli litt morsommere.

Mange hadde nok gjort det bedre på skolen om de følte at de hadde bruk for det de lærer på skolen. Vi har alt for lange dager med fag vi ikke har bruk for. Etter den nye læreplanen har kommet har fagene blitt mer praktisk for de yngre.

Anna Tyrihjell