VANSKELIG: Det er enklere å komme til bygdesenteret fra steder utenfor Nes enn fra mange steder i Nes, påpeker Mona Milde fra Bjertnestunet. Foto: Jan Erik Hæhre

Årnes? Eller droppa vi det?

Kan vi bygge flere sykkelstier slik at man i det minste har en sjanse til å overleve om man ønsker å sykle til Årnes, skriver Mona Milde i dette leserinnlegget.

Pandemien er over og vi er klare for en fest. Kanskje dra på Kulturkafeen på Årnes og se en konsert? Herlig! Endelig kan kjæresten min komme og finne på noe i Nes, ikke bare jeg som må pakke med meg alt for å ha base på Kløfta når vi skal til Oslo og Jessheim. Skjenker meg et glass vin og gleder meg, kjæresten skal ordne så vi er sikret taxi. (Sist vi tenkte å dra ut på Årnes, så var det over en times ventetid, så vi droppa det - men ikke denne gangen, nei).

Det viser seg at taxiprisen fra Bjertnestunet til Årnes er 427 kroner hver veg. Vi har ikke dårlig råd og vi støtter gjerne lokal næring, men med dagens dieselpriser, strømpriser, SFO-priser og matpriser, så blir 8-900 kroner i taxi litt drøyt i forhold til konsertbillettene på 400 kroner for to. Vi tar kollektivt, det blir bra. Helt til vi ser at bussen går annenhver time og vi må gå nesten en halvtime i regnet for å komme til nærmeste busstopp. For å rekke konserten klokken 20, må vi gå hjemmefra klokken 17, være framme klokken 18.20 og deretter vente halvannen time før konserten begynner. Fra Kløfta i Ullensaker kommune kunne vi reise klokken 18.35 til Jessheim og ta buss derfra. Bor du i Jessheim, kan du reise kl. 18.52, selv om du er 1 mil lengre unna enn når du bor på Bjertnestunet. Litt mer overkommelig. Jeg tømmer vinglasset mitt over i en drikkeflaske og kjører til Ullensaker kommune for å feste på Årnes. Kanskje vi må flytte for å komme nærmere der det skjer? Men «fritt valg» omhandler ikke skolene i Nes - det kan vi snakke om i et annet leserinnlegg.

Vi kommer til Årnes og drar innom både Jacky`s og Høvleriet. Kjempekoselige steder som vi absolutt burde støtte slik at vi opprettholder tilbud i nærområdene våre. På Jacky`s er det kjempegod mat og flott innredning, men vi sitter alene den halvannen timen vi er der. På Høvleriet sitter fire personer når vi kommer og fire til kommer i løpet av halvtimen. Mulig det er fullt trøkk etter at vi tok bussen til Jessheim kl. 22.34, men det var ikke flere enn 10 personer da jeg var innom samme sted med et annet navn for ni år siden og også da innså at det var noe kronglete å legge igjen helgepenger på eget hjemsted.

Årnes-dagene kommer opp og CC cowboys kommer til Nes. Dette er samlende for kommunen, alle inkluderes. Det hadde vært gøy å få med seg. Men gidder vi? Et raskt søk på ruter.no viser at omtrent halvparten av kommunens innbyggere kanskje heller tar den mye kortere ruta til Oslo eller Jessheim når de først skal ut. Synd for Årnes. Synd for meg som ønsker å vise frem Nes. Synd for handelsstanden. Synd for alle de som jobber for å få til ting i Nes. Synd for økonomien i kommunen.

Hvilke muligheter har vi da? Kan vi forbedre kollektivtilbudet? Kan vi bygge flere sykkelstier slik at man i det minste har en sjanse til å overleve om man ønsker å sykle til Årnes? Kan man sette opp gatelys lang vegene slik at de som tar sjansen likevel, i det minste blir funnet? Kanskje Elvekongen kan frakte våre snart 900 beboere fra Bjertnestunet, Oppakermoen og Nes Strandhager ned til Årnes? (Det hadde vært gøy, altså). Kan Pilot Nes utvides til helger og kvelder?

Vi har ikke råd til å bygge flere sykkelstier, vil noen si. Men må det være første klasse? Eller kan vi bare lage et «godt nok»-tilbud slik at man tross alt kan gå og sykle hvis man vil? I en kommune med spredt befolkning, så er man avhengig av at det er et godt nettverk av sykkelstier og kollektivtilbud. Vi bor 1000 her og 1000 der, til sammen blir det mange tusen som kan lage et mer levende Årnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Denne gangen dro vi likevel til Årnes. Fra Kløfta. Det gikk tog og buss. Både til og fra.

Mona Milde, Bjertnestunet