TIL ÅRNES: Ensemble SINK består av Malene Flataker (trompet), Nora Hannisdal (horn), Andreas Fossum (trompet, flügelhorn, trombone), Didrik Føyn Føyen (trombone, piano) og Kristin Føyn Føyen (vibrafon, vokal). Foto: Pressefoto

SINK belyser ensomhet og utenforskap

Mange kjenner på ensomheten etter to år med pandemi. Ensemble SINK belyser dette temaet musikalsk i Årnes kirke lørdag.

Andreas Fossum fra Auli og Ensemble SINK kommer til Nes med et helt nytt musikalsk verk der fokuset er rettet mot ensomhet, mangel på tilhørighet og det å finne sin egen identitet.

Visuell verden

Verket som framføres i Årnes kirke lørdag denne uka heter «No Time For Being». SINK framfører dette i forbindelse med en turné de gjør med støtte fra Kulturrådet.

Verket er skrevet til SINK av Bitterfoyn.

– Det er sammenhengende, flytende og vektløst og henter inspirasjon fra blant annet ekspresjonistisk kunstmusikk, jazz-tonalitet, og minimalisme, forteller Kristin Føyn Føyen i SINK.

Gjennom å projisere kunstvideo på vegger og tak i kirkebygget gir SINK publikum en følelse av å være inne i og omsluttet av musikken i denne visuelle verdenen. De forteller at tidligere de nevnte temaene trer fram gjennom denne visualiseringen.

Dette er SINK

«SINK» er en kvartett bestående av profesjonelt utdannede musikere. Nesbuen Andreas Fossum (trompet), Nora Hannisdal (horn), Didrik Føyn Føyen (trombone/piano) og Kristin Føyn Føyen (vibrafon). I tillegg har vi fått god hjelp til videokunst av fotograf Oskar Føyn Føyen.

Besetningen er spesiell i sin instrumentkombinasjon og gir muligheter for store klangfarger og meditative linjer. Det er et spennende lydlandskap for publikum å fordype seg i med sine sjangerkryssende komposisjoner. Harmonisk beveger musikken seg tidvis i impresjonistisk stil, tidvis minimalistisk, med motiver inspirert av norske folketoner, og en form med nærliggende paralleller til en jazz/pop-krysning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Forestillingen utforsker kompleksiteten rundt menneskers plass og ansvar, med utgangspunkt i rettferdighet, solidaritet og klima-og miljøspørsmål. Hva kan vi som enkeltmennesker gjøre, hvilket ansvar skal vi ta, og hvordan gjør vi dette?

– Vi blir stadig møtt med motsigelser, kontraster, og motstridende interesser hos oss selv. Tematikken i forestillingen tar utgangspunkt i dette, legger Kristin til.

– Veldig spennende

Andreas Fossum fra Auli er en av messinginstrumentalistene i SINK. Han gleder seg til lørdagens forestilling i Årnes kirke. Vi spurte ham hvordan er det å være med på dette prosjektet.

– For meg er det veldig spennende, for det er så mye mer annerledes enn å spille en klassisk konsert. Det er såpass mye som skjer rundt oss på scenen gjennom den visuelle kunsten, og musikken i seg selv er helt nyskreven, sier Andreas.

Han fastslår at dette utfordrer ham på en helt annen måte enn bare å spille en klassisk trompetkonsert.

– I denne forestillingen spiller jeg både trompet, flügelhorn, pikkolotrompet og trombone. Det er jo kjempeutfordrende, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gode tilbakemeldinger

Ensemblet har også med en slagverker som spiller vibrafon.

– Det er ikke så veldig vanlig å blande bare én slagverker inn i et messingensemble på denne måten. Jeg synes vibrafon passer veldig fint inn i messingklangen, sier Andreas.

Dette musikalske verket skal spilles på forskjellige steder på Østlandet den nærmeste tiden.

– Dette er den andre produksjonen vi gjør nå med SINK. Vi var på Helgelandskysten med det i fjor sommer, der vi høstet gode tilbakemeldinger. Det blir en veldig uvanlig opplevelse for publikum, i og med at det er både visuelt og auditivt, sier Andreas.

For ham fylles døgnet for det meste av musikk. I tillegg til å være med i SINK jobber han som brasspedagog, der han er engasjert både av Lillestrøm videregående skole, Rælingen kulturskole og Lillestrøm kulturskole.

Et motiv fra verket "No Time For Being". Andreas Fossum til venstre. Foto: Pressefoto