Raumnes

Kultur

Lorentzens musikkverden

Lorentzens musikkverden

Musikk vil alltid være en viktig del av Ben Lorentzens liv og virke. Nå er han aktuell med nye toner.

Årnes-musikeren Ben Lorentzen flyttet til USA for snart ti år siden. Han la ikke gitaren på hylla før han dro. Nå er han aktuell med en ny singel, «Right Next to Nothing». Videoversjonen av låta inneholder blant annet opptak fra elvemøtet i Nes.

Ny inspirasjon

Lorentzen finner hele tiden ny inspirasjon til å skape musikk.

– Jeg har jo flere ganger opp igjennom tenkt at på et eller annet tidspunkt så er det kanskje nok musikk for min del. Men den tanken blir veldig fort borte. Nå som jeg endelig har blitt voksen, så skjønner jeg jo at det ikke kommer til å være noe annet for meg og at «det er det her jeg driver med». Og sånn er det. Jeg skriver mye hele tiden, så det kommer mer fra denne kanten, forsikrer Lorentzen.

Meget bra respons

Han legger til at han har minst to nye album klare.

– Jeg må bare finne rette tidspunkt og rette måten å gjøre dem på, legger han til.

Responsen på den nye låta betegner han som meget bra.

– De som liker denne, liker den på ordentlig. Folk skriver til meg fra Sør Korea, Brasil, Tyskland, Norge og ikke minst her i USA, og tilbakemeldinga er sterk, sier Lorentzen.

Dette er en svært rolig låt.

– Jeg tror man må være på rett plass i hodet og kanskje til og med i livet for at låta skal «virke», sier han.

Låta er gitt ut i samarbeid med et tysk selskap.

– Vi har sendt den til utallige blogger og spotifylister som nesten uten unntak sier: «kjempelåt, bare for lavt tempo for oss», sier Lorentzen.

– Folk har bred smak

Han velger å stille spørsmål om hvor lurt det er med den type «nisjefiksering» av mediene hvor man tenker på sin mikro-mikro gruppe først og så alt annet etterpå.

– Der er jeg enig i musikkskribent Tom Skjeklesæters svar til Bjørn Eidsvågs spørsmål om å være bra nok eller for gammel for NRK P1. Spørsmålet er ikke om man er bra nok eller for gammel, men om det er allmennkringkasting når lister og nisjer er kommet i veien for bredde og dybde. NRK bør tørre å bli større enn en Spotify-liste. Framtidens medier bør tørre å favne videre. Folk har bred smak. Da må ikke media bli smal, sier Lorentzen.

Den nye låta ble skrevet til Paal Flaatas album «Rain» i samarbeid med Christian Nystrøm.

Bunnen var nær nådd

– På den tiden var jeg arbeidsløs, hadde leilighet i Munch-museet som jeg ble kastet ut av på beste Munch vis, og livet var i det hele tatt ganske så tøft. Jeg var nylig skilt, pengeløs, arbeidsløs og bodde vekselvis på sofa hos søster og hos Christian, og følte på mange vis at bunnen var nær nådd. Og når du er der, vil noen være der for deg? Vil noen stille opp uansett? Kan jeg stole på deg? Disse spørsmålene er allmenngyldige og sangen er skrevet fra det ståstedet, forteller Lorentzen.

Tett på

Gåsehud

Han synger duett med Daisy Chapman, som er tilknyttet samme tyske selskap som Lorentzen.

– Hun er fra Bristol i England, men bruker mye tid i Tyskland, på samme måte som jeg gjør. «Right Next to Nothing» er skrevet med tanke på å være en duett, men jeg var ikke sikker på om hun ville være den rette for denne låta. Jeg spurte flere om de kunne tenke seg å prøve, men da jeg fikk høre Daisys forslag var det ingen tvil: Gåsehuden var både til å ta og føle på, sier Lorentzen.

Han beskriver henne som en flott låtskriver og vokalist.

– Hun var lenge pianist/keyboardist for et britisk metalband. Så hun har bredde langt ut over englevokalen hun la på «Right Next to Nothing», smiler Lorentzen.

Album i februar

– Er dette en forsmak på et nytt album?

– Jeg kommer snart med album nummer tre, det er riktig. Den skal gis ut 29. februar 2020. Vi skal gi ut to singler til før den tid, med videoer, forteller den utflyttede nesbuen.

Neste single er for øvrig “Underneath a fatherless Sky”, som er skrevet med Per Øyvind “Pim” Johansen fra Peel. Så kommer det en fjerde single i januar før utgivelse.

– Skiva skal hete “King of Bitter Sorrow”, forteller Lorentzen.

Det nye albumet er spilt inn i Studio Nord i Bremen, Tyskland.

Musikantbyen Bremen

–Dette er selveste musikantbyen. Jeg brukte et band fra Hamburg som backingband for innspillingen og jeg trengte ikke si så mye til dem. De skjønte det nordiske noir blues-uttrykket, sier Lorentzen.

Kreativ sjel

Han betegner det tyske markedet som veldig spesielt.

– Nå har jeg snart spilt over hele USA, flere steder i Europa; Frankrike, Belgia og Nederland, og ikke minst i Sør Korea, Japan, Brasil og Argentina. Tyskland er annerledes. Jeg har turnert Tyskland tre ganger nå og blitt ganske godt kjent med det tyske markedet. Du ankommer for eksempel en restaurant med 150 mennesker til stede. Alle spiser, alle snakker. Ikke det beste utgangspunktet for en enkel ukjent trubadur. Men i det øyeblikket jeg går på, så er de stille. De hører etter. De har kommet med penger klare for å kjøpe CD-er, for å gi deg bensinpenger.

Spesiell anerkjennelse

Han fastslår at dette vitner om en spesiell anerkjennelse av kunst og kultur.

– Det er også mye av grunnen til at jeg satser så tungt på det tyske markedet, forteller han.

Han håper også å få anledning til å holde konsert i Nes i nær framtid.

– Jeg kommer gjerne til Årnes og tenker på Årnesdagene i mai neste år. Dette er jo mitt 50-årsjubileum og Årnes har vært så enormt viktig for meg, sier Lorentzen.

Videoen til «Right Next to Nothing» inneholder blant annet droneopptak fra «hjemplassen» Årnes og elvemøtet. Den kan nytes på YouTube.

john@raumnes.no