Volvos nye elektriske flaggskip
Dette er Volvos nye flaggskip EX90. Den kommer bare som ren elbil. Bensin- og dieselmotorene går på dynga.
Det er allerede fem år siden Volvo sist lanserte en helt ny modell – om vi ser bort fra elektriske C40 i fjor, som er en kupé-utgave av XC40. Det knytter seg stor spenning til EX90, først og fremst fordi Volvos ingeniører har utviklet ny og spennende sikkerhetsteknologi.
Bilen bygges på den samme plattformen som Polestar 3, som ble vist fram for noen uker siden. Det betyr også at den får mye av den samme teknologi. EX90 kommer dermed til å få en batteripakke på 111 kW og en rekkevidde rundt 58 mil. I tillegg kan den lynlades med 250 kilowatt. Dette blir med andre ord en skikkelig langturbil.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Kan gi strøm til hytta
Det elektriske systemet i bilen kan lade begge veier. Det vil si at det blir mulig å ta strøm ut av den store batteriet til bruk i ei campingvogn eller hytte, til å drive kappsaga på hytta, eller til å lade opp en elektrisk sykkel eller en datamaskin. I tillegg vil EX90 kunne kjøre strøm tilbake på nettet i huset ditt, når dette blir en mulighet her hjemme. Du lader bilen på natta når strømmen er billig og bruk strøm fra bilen på ettermiddag og kveld når den er som dyrest.
Ser i mørke
Hjertet i den nye sikkerhetsteknologien i bilen er en LiDAR (Light Detection And Ranging) som sender ut laser-pulser som skaper et nøyaktig bilde av alt som befinner seg rundt bilen. Den er plassert på taket, er standard på alle modeller og blir på en måte bilens øyne. Den kan også «se» i mørke og er i stand til å oppdage og varsle om fotgjengere, syklister eller en elg opptil 250 meter foran bilen, ifølge Volvo.
Varsler om glemte barn
En annen nyhet er at EX90 får en radar som overvåker interiøret. Den reagerer på små bevegelser i bilen og varsler eieren når han låser bilen dersom det fortsatt befinner seg dyr eller mennesker i bilen. Måler er å forhindra at hunder eller barn blir sittende igjen i glovarme eller iskalde biler.
I tillegg til dette har bilen de vanlige radarene, ultralydsensorene og kameraene som sørger for automatisk nødbremse for biler, dyr eller myke trafikanter, enten du kjører forover eller rygger.
Volvo EX90 vil få firehjulstrekk som standard. De betyr to motorer – en foran og en bak – som til sammen gir rundt 500 hester og mellom 800 og 900 newtonmeter dreiemoment. Den skal klare 0-100 km/t på fem sekunder og blir den raskeste bilen Volvo har laget.
Bilen kan for øvrig trekke tilhenger på rundt 2200 kilo. Lengden nærmer seg fem meter og det er mulighet for sju seter.
Flere tusen i kø
Siden dette er det nye flaggskipet til Volvo, blir det ikke en bil for alle. Startprisen blir 865 000 kroner. Fra nyttår er det varslet moms på elbiler, så det kan øke prisen en god del. Volvo Norge åpnet for bestilling forrige uken, men de første bilene kommer ikke til Norge før andre kvartal i 2024 Likevel skal det ikke mangle på folk som ønsker seg bilen:
– Det har vært stor interesse for Volvo EX90 i lang tid, og flere tusen personer har meldt sin interesse her i Norge, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.