SPENNENDE: – Nye Ford Kuga er en spennende bil med mye komfort, samtidig som det ladbare hybriddrivverket gjør det mulig å kjøre det meste av daglig kjøring på strøm, sier Vibeke Kjelsrud og Rune Kibsgaard. Her med barna Isabelle og Nikolai. Foto: Rune Korsvoll Foto: Rune Korsvoll

Vibeke og familien fikk prøvekjøre bil for Raumnes: – Morsom, gjerrig og komfortabel

Med et ladbart hybriddrivverk skal Fords nye Kuga klare mye av den daglige kjøringen på strøm, samtidig som bensinmotoren tar deg hele veien til hytta på fjellet. I helga var det familien Kjelsrud/Kibsgaard sin tur til å prøve bilen for Raumnes.

– En morsom bil å kjøre. Den går stille og fint, har godt med krefter og ligger godt på veien i svingene, konkluderer Rune Kibsgaard og Vibeke Kjelsrud etter å ha kjørt bilen ganske mange mil i løpet av helga.

Til daglig kjører familien en Nissan Murano SUV. Nye Kuga slår denne på mange områder, ifølge familien.

Mye komfort

– Kuga er litt fastere i fjæringen og ligger bedre på veien. I tillegg er den veldig komfortabel og stillegående med automatgir som standard. Med både den elektriske motoren og bensinmotoren i drift, har vi 225 hester å rutte med, og det gir god akselerasjon når vi har brukt for det, slår pappa Rune fast.

Det mest spennende med bilen er imidlertid det ladbare hybriddrivverket, som gjør at det er mulig å kjøre billig og miljøvennlig på strøm på turer i nærområdet.

Konkurrenter
MitsubishiOpel Ford
Outlander PHEV Grandland XKuga PHEV
Pris fra ca.424.000499.900409.000
Hk224300225
Forbruk l/mil0,200,140,14
Lengde m.4,704,484,63
Bagasjerom lit. 453390510
CO2-utslipp463232
Rekkevidde på strøm545956
Garanti ny/rust: 7/125/125/12

4,7 mil på strøm

– Da jeg hentet bilen hos Ford på Jessheim, var batteriet fulladet og hadde en rekkevidde på 4,7 mil på strøm. Det var vel omtrent det vi kjørte før bensinmotoren tok over. Det betyr at vi kan gjøre stort sett alle turer i Nes på strøm. For meg vil det til og med være mulig å kjøre på strøm til jobben i Oslo. Skulle batteriet bli tomt, tar bensinmotoren over. I denne bilen er det med andre ord ikke snakk om noen rekkeviddeangst, sier mamma Vibeke.

– Jeg synes at en bil som dette, som kan kjøres så miljøvennlig, også kunne hatt litt av de samme avgiftsfordelene som elektriske biler, skyter Rune inn.

God plass

Når det gjelder plassen i bilen, så er det imidlertid en liten uenighet.

– Plassen foran og i baksetet er kjempefin for en familie. Det er ikke noe problem å få plassert barnesetet til Isabelle bak, samtidig som en av oss voksne har bra beinplass foran. Jeg synes imidlertid bagasjerommet blir i minste laget for en familie på fire, sier Rune.

– Der er jeg uenig. Jeg ble rett og slett overrasket over hvor god plass det var i bagasjerommet, sier Vibeke, som følte seg hjemme bak rattet i Kuga med en gang.

Kuga har også firehjulstrekk som standard, men med sol og bare veier har ikke familien fått prøvd hvor godt den fungerer.