SKILLER SEG UT: - Mazda MX-30 skiller seg ut fra mengden med blant annet disse spesielle dørene, mener Espen Brenna, som er ansvarlig for Mazda hos Mobile på Jessheim. Foto: RUNE KORSVOLL

– Velkommen inn i Mazdas første elbil

Med MX-30 kaster Mazda seg nå inn i kampen om elbil-kundene. MX-30 er en mellomting av en SUV og vanlig personbil, skiller seg ut med spennende dørløsninger og er overraskende rimelig.

– Det er spennende dager for oss. Med nye MX-30 på plass i butikken er vi endelig med i kampen om elbilkundene, sier Espen Brenna, som er ansvarlig for Mazda hos Mobile på Jessheim. Han forteller at Mazdas elbil skiller seg ut på flere områder sammenliknet med andre elektriske biler i markedet.

– Det som er enkelt å se er dørløsningene Mazda har valgt. Med bakdører som åpner «feil vei» sammenliknet med det som er normalt, blir innstigningen til baksetet enkel og grei. Plassen i baksetet er forresten en av de positive tilbakemeldingene vi har fått fra de første kundene.

Men det er nok først og fremst år det gjelder batteri og rekkevidde Mazda skiller seg fra en del andre bilprodusenter.

– Mazda har valgt en litt annen filosofi når det gjelder størrelsen på batteriet. MX-30 har en batteripakke som ifølge fabrikken gir en rekkevidde på rundt 200 kilometer. Vi har imidlertid opplevd å kunne kjøre opp mot 250 kilometer i vanlig trafikk.

– Dette er litt kortere enn en del av konkurrentene, men mer enn nok for de fleste i daglig bruk. Til gjengjeld blir bilen rimelig, ladingen går raskere og bilen er lettere. Prisen ferdig på veien, inkludert vinterhjul, er 260.000 kroner. Og det beste av alt er at vi kan levere biler til kundene nå med en gang. Du slipper å vente på bil i månedsvis slik som hos en del av de andre forhandlere, sier Brenna.