UOPPMERKSOMHET: Mobilbruk og annet uoppmerksomhet er årsaken til mange av de over 100 tilfellene av påkjørsler bakfra som bilister fra Nes er innblandet i hvert år. Her fra Neskollen. Foto: John Arne Paulsen Foto: John Arne Paulsen

Ved Neskollen smeller det ofte bakfra

I fjor smalt det bakfra på norske veier for over en milliard kroner. I Nes står rundkjøringen ved Neskollen for mange av de over 100 tilfellene av påkjørsler bakfra.

Skadestatistikken fra forsikringsselskapene for 2019 er ganske trist lesning på flere områder. Totalt ble det rapportert inn nesten 464.000 bilskader til selskapene. Det ble bulket og krasjet for over ti milliarder kroner. Størst økning var det i såkalte eneulykker, der bare ett kjøretøy er innblandet, med 96.238 tilfeller. Påkjørsler av parkerte kjøretøyer økte fra 72.288 til 76.473 tilfeller, mens påkjørsler bakfra også økte det siste året til 41.230. Og det i en tid når stadig flere biler får automatiske nødbremssystemer som skal forhindra akkurat dette.

Over 100 i Nes

I hvor mange av disse krasjene bilister fra Nes var innblandet, har ikke Finans Norge, som sammenstiller statistikken, nøyaktig oversikt over ennå. Rapporteringen fra selskapene har vært litt for unøyaktig det siste året. I 2017 krasjet vi nesbuer bakfra 104 ganger. Tallet er trolig enda høyere nå. Rundkjøringen på E16 ved Neskollen er stedet der det smeller oftest. Den viktigste årsaken er uoppmerksomhet.

Uoppmerksomhet

Da politiførstebetjent Vidar Aasvangen kommenterte 2017-tallene, sa han følgende om at påkjørsler bakfra er en av de oftest forekommende ulykkestypene:

– Jeg ser flere ganger hver dag sjåfører som kjører for tett på bilen foran. I tillegg er det mye uoppmerksomhet i form av telefonbruk. Tar du blikket vekk fra veien noen sekunder og det blir en bråbrems foran, er det selvfølgelig vanskelig å stoppe.

Det rabler for kameraene

Også i Nes er eneulykker den hyppigst forekommende skadeformen. Deretter kommer påkjørsler av parkerte biler og rygge-uhell. Totalt ligger skadetallene i Nes på rundt 750 i året.

Man skulle kanskje tro at moderne biler med kameraer og diverse sensorer både foran og bak, som varsler når du kommer i nærheten av andre biler, skulle hindre en del slike påkjørsler, men slik er det ikke alltid.

– Vi ser at på vinterstid rabler det for høyteknologiske biler. I kulde og snø blir kameraer og ryggesensorer satt ut av spill. Kameraet sitter ofte ubeskyttet og blir møkkete eller dekket av is og snø. Mange har tydeligvis glemt kunsten å snu på hodet når de rygger, sier Jan Fleinsjø, som er bilekspert i forsikringsselskapet Gjensidige.