VEDLIKEHOLD: Håkon Sæbø fjerner vinterens skitt fra bilen. Han ser på det både som en trivelig syssel og noe som tar vare på en så dyr investering som en bil er. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Usikker på hvordan du best tar bilens vårvask? Her er oppskriften

Gjennom vinteren blir bilen sauset inn av skitt som verken er bra for lakk eller estetikk. En skikkelig vårpuss hindrer rust, får bilen til å skinne og gjør den lettere å holde ren.

– Vårpuss av bilen er alltid hyggelig, sier Håkon Sæbø.

Som journalist i Finansavisen står han blant annet bak bilpodkasten «Mil etter mil – en podkast om bil». Sæbø liker dessuten å ta godt vare på sine egne biler, og en skikkelig rengjøring etter vinterveienes saltsuppe hører med.

Ved den noe tilårskomne BMW-en har han satt fram det som trengs: diverse såpe- og rensemidler, en høytrykksspyler og mikrofiberhåndklær. I tillegg noe beskyttelsesutstyr.

Han sier det er liten vits i å bruke masse penger på en supersterk høytrykksspyler.

– Du skal uansett ikke flerre av lakken. Når det gjelder de andre produktene, derimot, er det gjerne slik at de dyrere er litt bedre og varer lengre. Men det er uansett ikke spesielt dyrt sammenlignet med prisen på bilen. Bilen er gjerne den nest dyreste tingen du har, eller tredje dyreste hvis du har hytte. Da bør du ta skikkelig vare på den, passe på investeringen. Du vasker jo vinduer og do hjemme?

Hvis bilen ikke vaskes skikkelig en gang iblant, kan det bli rust. Små partikler gnir seg inn i lakken og ødelegger overflaten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi blør, mens biler ruster, sier Sæbø.

BØTTEBALLETT: Med to bøtter kan man skylle svampen i den ene, slik at dritten ikke havner i såpevannet. Med én bøtte er det lurt å ha en såkalt grit guard, en rist, slik at skitten synker ned. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

1. Avfetting

Første steg er å påføre bilen et middel som får seig skitt som asfalt og tjære til å løsne.

– Det som er viktig her, er at det skal ligge litt på lakken, men det skal ikke tørke, sier Sæbø.

Petrokjemisk avfetting er særlig viktig nederst på bilen, som er mest eksponert for sprut fra veibanen. Er bilen svært skitten, kan avfetting påføres hele bilen – også taket. Når avfettingen har virket noen minutter, spyler man den av.

Utstyr: For eksempel Koch-Chemie Teerwäsche A, Mac Prickbort, Sonax Xtreme eller Selaclean avfetting. Det anbefales bruk av plasthansker og vernebriller. Maske er ikke nødvendig om man står ute.

UTSTYR: Med høytrykksspyler og en håndfull bilpleieprodukter er Håkon Sæbø klar for å gjøre bilen vårfin. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

2. Forvask

Trikset her er å montere en såpebeholder på høytrykksspyleren, en såkalt skumkanon. Det gir en skumvask som påføres hele bilen. La skummet virke noen minutter, til man ser at det begynner å renne av og lakken dukker opp igjen, men ikke vent til det tørker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her har Sæbø et triks for å komme til i kriker og kroker: rengjøringsbørster fra bilpleiebutikker, eventuelt en ny malingspensel av høy kvalitet.

Om man for øvrig sliter med at avfettingen i første punkt tørker for fort, er det helt lov å legge et lag skum over denne, noe som forlenger tiden avfettingen virker på lakken. Så kan man spyle av og gå for et nytt lag med skum i kombinasjon med den lille rengjøringsbørsten, og samtidig gå over dørkarmer, hengsler og nedsiden av dører på innsiden.

Utstyr : Skumvask av typen Koch Chemie Vorreiniger B, Bilt-Hamber Autofoam eller Autoglym Skumsjampo Polar Wash. Skumkanon tilpasset din høytrykksspyler.

SKUMKANON: En skumkanon tilpasset høytrykksspyleren er en viktig ingrediens i vårrengjøringen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

3. Spyling

Skumvasken skylles bort med høytrykksspyleren. Det er viktig at man får vekk alt.

– Ta gjerne en ekstra runde, slik at du er sikker på at all såpen borte, sier Sæbø.

Disse stegene skal man ta før man begynner å gnikke på bilen. Det er for å unngå at skitt og stein og annet som har festet seg til bilen, gnis mot lakken. Det kan gi lakkskader.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

SYNLIG RESULTAT: Metallpartikkelsprayen løser opp små metallbiter som viser seg i form av en lilla væske. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

4. Metallpartikkelfjerning

La det være sagt med en gang – dette punktet er det lov å hoppe over. Men er du av den grundige typen, er det er uten tvil fikst.

Metallpartikkelfjerner sprøytes på lakken. Partikkelfjerneren løser opp flygerust og bremsestøv som har festet seg på bilen.

Etter et par minutter kan man se at det pipler fram lilla væske, noe som betyr at partiklene begynner å løser seg opp. Heller ikke dette middelet skal tørke på lakken, men skylles vekk.

Utstyr : Koch-Chemie Reactive Rust Remover, Bilt-Hamber Korrosol eller Selaclean Iron X-it. Dette er produkter som kan lukte litt merkelig, men det er normalt. Bruk vernebriller og hansker av nitril lateks.

NEDENFRA OG OPP: Skummet påføres nedenfra og opp. Det er også viktig å rengjøre hjulbuene, der er det naturlig nok mye veiskitt. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

5. Berøringsvask

Så er det tid for såpe, vann og svamp.

– Å investere i svamper eller vaskehansker av god kvalitet er verdt pengene, mener Sæbø.

Skal man gjøre det skikkelig proft, har man to bøtter: én for såpevann og én som man skyller svampen i. Hvis du nøyer deg med én bøtte, anbefaler Sæbø at den har en rist litt over bunnen, en såkalt grit guard. Da synker skitten ned når man vrir opp svampen, slik at rusk og rask ikke blir med tilbake på bilen.

– En veldig viktig ting, og det gjelder alt utstyret, er at du ikke må miste det på bakken. Skitt i utstyret kan ødelegge lakken, poengterer Sæbø.

Svampen med såpevann påføres med overlappende bevegelser slik at alt blir vasket, bit for bit. Skyll av ofte. Generelt er det viktig at ingen av midlene man bruker, får ligge på så lenge at det tørker.

– Ideelt sett bør man gjøre hele prosessen i skyggen. Hvis man står i sola, må man være rask med å skylle av.

Start berøringsvasken på toppen av bilen, der det sitter minst møkk. Er man livredd for å ripe bilen etter hvert som man beveger seg nedover, byttes svamp eller vaskehanske underveis.

Utstyr : Vaskehanske av typen Gtechniq WM2 Microfibre, CarWise 2i1 vaskehanske eller en stor, myk svamp. Dropp små svamper som holder lite såpevann.

VENT: Skummet skal virke noen minutter før det spyles av. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

6. Felg

På felgene er det ekstra mye skitt, så her brukes det som naturlig nok kalles felgrens. Dette er et ekstra sterkt middel som løser opp skitten, og som ligner på metallpartikkelsprayen. La det ligge en stund så produktet får virke, men ikke la felgrensen tørke.

– Når du har skylt vekk felgrensen, og skal gå på med svamp og såpevann her også, kan det være lurt å bruke en annen svamp enn den man bruker på lakken. Det er gjerne mer skitt ved hjulene, og da er det ikke så smart å bruke den på lakken neste gang.

Utstyr : Koch-Chemie Felgenblitz, Bilt-Hamber Auto-Wheel eller Nerta Wheelshine Super. Eventuelt felgbørster.

FELGRENS: På felgene brukes et ekstra kraftig rensemiddel. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

7. Tørk

For å få bilen helt tørr, brukes mikrofiberhåndklær.

– Her skal man ikke gnukke. Legg håndkleet på bilen, og dra det rolig av. Igjen er det viktig at håndkleet er helt rent. Mistes mikrofiberhåndkleet i bakken, skal det egentlig aldri tilbake på billakken igjen.

Utstyr : Tørkehåndkle av typen Swissvax Micro Dry anthracite, The Rag Company The Liquid8r eller lignende. Husk å oppbevare håndkleet et sted der det ikke får støv og møkk på seg.

DETALJER: En malerpensel gjør at man får skummet inn i kriker og kroker. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

8. Beskyttende spray

I gamle dager var det her polish og voks kom inn. I dag bruker man gjerne en keramisk spray, eller eventuelt flytende lakkforsegler hvis man har litt mer tid.

– Keramisk lakkforsegling gjør at vann og møkk i langt høyere grad preller av. Det blir rett og slett lettere å holde bilen ren etterpå. Dagens spray varer også mye lenger enn voksen som ble brukt tidligere.

Lakkforseglingen skal så tørkes av. Sæbø anbefaler at man jobber på små områder av gangen.

– Vær konsentrert og ta deg god tid. Når du er ferdig, kan du rett og slett kjenne at lakken har blitt glattere.

Sæbø sier man bør sette av minst et par timer til hele rengjøringsprosessen, og at det med fordel kan gjøres et par ganger i året.

Utstyr : Koch Chemie Spray Sealant, Autoglym Rapid Ceramic Spray og mikrofiberkluter av god kvalitet. Brett kluten to ganger og vend om med jevne mellomrom.

Inspirerende bilvask

– Bilpleie er blitt mer populært i Norge de siste årene, og det finnes mange gode butikker som selger bilpleieprodukter av høy kvalitet. Flere av disse forretningene lager også filmer på norsk som viser hvordan produktene brukes. Det er en veldig god hjelp for dem som ikke har så mye erfaring med bilvask, sier Håkon Sæbø.

Sæbø tror de mange nye og store elbilene er noe av årsaken til økt interesse rundt bilpleie.

– Mange har kjøpt seg helt ny elbil, ofte store og flotte biler, noe som tydeligvis har gjør at man blir mer opptatt å ta vare på kjøretøyet. Når bilen en gang skal selges, er det helt klart positivt hvis lakken er skinnende og skadefri. Har du leasingbil, gjør jevnlig vedlikehold at du har større sjanse for å levere en bil som er feilfri.

SVAMP: Håkon Sæbø anbefaler en stor svamp. For å unngå riper i lakken må man passe på at verken svampen eller annet utstyr som skal berøre bilen, har vært i kontakt med bakken. Foto: Morten Abrahamsen / NTB