HYBRID VINNER: Et spennende utseende, god innvendig plass og et hybridsystem som både kutter forbruk og utslipp, gjorde at nye Toyota Yaris vant tittelen Car of the Year i år, fastslår juryformann Frank Jansen. Foto: Coty

Toyota Yaris ble Årets Bil i Europa

Toyota Yaris Hybrid er kåret til Årets Bil i Europa. Den vant foran seks andre sterke finalister, blant andre elektriske VW ID.3 og Citroën ë-C4.

Siden 1964 har den europeiske organisasjonen Car of the Year kåret Årets Bil i Europa. Prisen anses som den mest prestisjefylte heder en bilmodell kan få, og en seier her har stor betydning:

– Det er stor stas at Yaris er kåret til Årets Bil i Europa. Også første generasjon Yaris, som kom i 1999, vant denne prestisjetunge konkurransen, sier Øystein Degerdalen, salgssjef hos Toyota på Jessheim.

– Det har vært kjempestor interesse for bilen her hos oss. Den treffer tydeligvis svært mange bilkjøpere, ikke minst på grunn av hybridsystemet, som både gir kutt i forbruk og utslipp. I tillegg er de både utseendet og den innvendige plassen, kundene kommenterer positivt rundt, sier salgssjefen.

Både i fjor og i forfjor var det elbiler som stakk av med seieren. I 2019 var det Jaguar i-Pace som trakk det lengste strået, og i 2020 var det Peugeot 208 som fikk hedersprisen, først og fremst på grunn av den fullelektriske e-208.

Norge er representert med ett jurymedlem, redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Elbil24. Han har sier følgende om bilen:

– Yaris er en viktig bil, for et viktig segment. Toyota fortsetter arbeidet med å redusere utslippene uten å gå på akkord med bilen, med denne 3-sylindrede hybriden. De bringer også flere høyteknologiske funksjoner inn i segmentet. Dette, sammen med håndteringen på veien, og den praktiske størrelsen, vil totalpakken få mange fornøyde eiere.

Dette var de sju finalistene: Citroën C4, Cupra Formentor, Fiat New 500, Land Rover Defender, Škoda Octavia, Toyota Yaris og Volkswagen ID.3