GRUNN TIL Å SMILE: Øystein Degerdalen i Toyota Romerike har grunn til å smile. Det er hans bilmerke flest kunder anbefaler til venner og kjente. Foto: Rune Korsvoll

Toyota på topp

Seks bilmerker topper en ny, norsk merkevareindeks. Toyota er det bilmerket som flest folk i anbefaler til venner og kjente.

YouGov intervjuer daglig 100 personer og spør om deres oppfatning av mer enn 350 merkevarer i Norge. I deres Brandindex 2022, er det seks bilmerker som inntar de første plassene. Helt på topp finner vi Toyota. På andre og tredje plass finner vi Volvo og Mercedes-Benz.

– Det er hyggelig at kundene setter pris på jobben vi gjør. Vi fokuserer veldig mye på kundeopplevelse i hele organisasjonen. I tillegg er jo Toyota kjent for produkter som har god driftssikkerhet. Etter hvert har bilene også fått gode kjøreegenskaper, som sikkert også har litt å si for at så mange anbefaler bilen til andre, sier Øystein Degerdalen, salgssjef hos Toyota på Jessheim.

«Bilindustrien er generelt flinke til å skape ambassadører for sine merker og vi finner hele seks bilmerker på topp 10-listen. 81,5 prosent av Toyotas kunder vil anbefale Toyota til venner og bekjente. Volvo tar andreplassen med en score på 80,7 prosent, foran Mercedes-Benz med en score på 77,1 prosent. De tre bilmerker har fått selskap av Skoda, Audi, BMW på fjerde-, femte- og sjetteplass», forteller Nordic Marketing Manager Tove Keldsen i en pressemelding.

Det er kanskje ikke den største overraskelsen at Toyota topper listen. Mer overraskende er det at Skoda er på fjerdeplass og er mer anbefalt av kundene enn luksusmerket Audi. Begge disse merkene tilhører VW-konsernet og har samme importør. Skoda slår også BMW i denne rangeringen.