FARLIG LAST: Med planker godt utenfor tilhengeren både foran og bak, samt feil bruk av festestropper, ble denne bilen stoppet av kontrollører fra Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Tilhenger-tabbene du ryker på

Flere av stålbjelkene lå helt løse. De gamle materialene lå langt utenfor hengeren både bak og på siden. Bildene viser hvor dårlig folk sikrer lasten.

Den siste tiden har Statens vegvesen hatt mye fokus på sikring av last. Ikke bare på tunge biler, men også på privatbiler med henger. I Stavanger-området har kontrollører fra Statens vegvesen blant annet vært på gjenbruksstasjoner for å sjekke at bilistene sikrer lasten på forsvarlig måte.

– Vi har hatt en del ulykker både i tuneller og på motorveiene her i området den siste tiden på grunn av overlast eller dårlig sikring av last. Derfor er dette noe vi har fokus på, sier Paal Fossan, som leder seksjonen for utekontroller i Stavanger-området.

LØSE STÅLBJELKER: Kontrollørene så fort at flere av stålbjelkene på denne tilhengeren lå løse, tre meter fra frontveggen på hengeren. Ved en bråbrems ville bjelkene skutt framover som prosjektiler. Foto: Statens vegvesen

Han forteller at de kommer over graverende forhold når det gjelder lasting av tung-biler, men at det er de private som har mest å gå på når det gjelder riktig sikring av lasten.

– Det går ofte på bremselys, retningslys og markeringslys. Mange har ikke den rette overgangen på kontakten mellom bil og tilhenger, men velger likevel å kjøre med hengeren. Da er tilhengeren helt svart bak, noe som er veldig skummelt spesielt nå på mørke og våte høstveier. Får du en bråbrems, er det stor sjanse for at bilen bak ikke klarer å stoppe i tide og smeller inn i deg., sier Fossan.

Da hans kontrollører troppet opp på gjenbruksstasjonene noen lørdag i høst, var det mange graverende ting å ta tak i.

Noen bilister hadde bare kastet søppel opp i henger uten å sikre lasten i det hele tatt. Har du last på tilhengeren, må den stroppes nøye for at den ikke skal forskyve seg eller falle av.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Andre igjen hadde for mye last på hengeren. Det gjør både at tilhengeren kan oppføre seg ustabilt og ikke minst at bremsestrekningen blir mye lengre. Noen hadde også slitte dekk, for lite luft i dekkene eller hadde ikke førerkort til å kjøre med tilhenger, sier Fossan, som tror mange ikke vet at en del av disse forholdene ender med anmeldelse:

HADDE IKKE LAPPEN: Sjåføren som hadde dette lasset med ved, hadde ikke førerkort for tilhenger. Det ble gitt kjøreforbud og hengeren måtte settes igjen før han kunne dra videre. Sjåførene ble også anmeldt til politiet. Foto: Statens vegvesen

De aller fleste anmeldelsene kommer etter at vi stopper bilister uten BE-sertifikat, populært kalt hengerlappen, men likevel kjører bil og henger som overskrider 3,5 tonn. Her er det viktig og være klar over at det er totalvekten for kombinasjonen bil/henger som er gjeldene. Om hengeren er lastet eller ei betyr ikke noe for førerretten.

Dersom bremsene på hengeren din ikke virker, ender det også med anmeldelse, sier Fossan, som synes det er skremmende å se hvor mye folk laster og hvor dårlig de sikrer.

Han oppfordrer alle som skal kjøre med henger og er usikre på hva som er lovlig og ikke lovlig til å bruke kalkulatoren til Statens vegvesen. Den finner du på nett eller du kan laste den ned som en app.