SPENNENDE: – Med mulighet for strøm på daglige turer rundt i bygda og bensin på langturer, gir Volvo XC40 Twin Engine det beste av to verdener, sier Per Håkon (f.v.), Lara og Roy Arne Dystland fra Opaker. Foto: RUNE KORSVOLL

TEST: Familien Dystland fra Opaker prøver Volvo XC40 T5 Twin Engine: – Den er sprek

«Den er sprek», var det første Roy Arne Dystland sa etter å ha hentet månedens testbil i Raumnes, en Volvo XC40 ladbar hybrid, hos Fenstad Auto.

Sprek og miljøvennlig

At dette føles som en sprek bil skyldes i stor grad at den har både en bensinmotor og en elektrisk motor, som til sammen yter 262 hester. I tillegg er det mye dreiemoment i Volvos nye, ladbare hybrid – nærmere bestemt 265 newtonmeter i bensinmotoren og 160 i elmotoren som gir full effekt med en gang du er i nærheten av gasspedalen.

Sterk og rask

– Det er stor forskjell fra min Mitsubishi Pajero som jeg kjører til daglig. Her er det mye krefter og den er veldig komfortabel, sier Roy Arne.

– Stor forskjell også fra min Land Rover Defender, skyter kona Lara Dystland inn.

– Som du skjønner er vi ikke så godt vant når det gjelder nye, spreke biler. Nå får vi uansett ikke kjørt så fort her i landet, men kreftene kan komme godt med dersom vi for eksempel må foreta en forbikjøring, sier Lara, som har hatt to-tre Volvo-er tidligere.

– XC40 er noe helt annet. Den er god å kjøre, kompakt og oversiktlig. Dessuten følger jeg meg godt pakket inn og trygg når jeg sitter bak rattet her.

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Ladbar hybrid, bensin + elektrisk motor

263 hk,

Forbruk 0,25 l/mil

CO2-utslipp 57 g/km

Rrekkevidde på strøm 38 km.,

Aks. 0–100 km/t på 7,3 sek,

Toppfart 205 km/t

7 trinns automatgir,

Forhjulstrekk,

Registrert for 5

Vekt 1800 kg

Nyttelast ca. 415 kg

Lengde 4,43 meter

Bagasjerom 460 lit.,

Pris Inscription kr 520 000,-.

Ladbar hybrid

Det som skiller Volvo XC40 Twin Engine fra mange andre kompakte SUV-er, er det ladbare hybriddrivverket med en relativt stor batteripakke. Ifølge den nye, strenge WLTP-testmetoden, skal det være mulig å kjøre 38 kilometer på strøm før bensinmotoren starter.

– Vi kjørte en tur fra Opaker til Årnes og tilbake. Det blir fort 20 kilometer, og da hadde vi brukt omtrent halvparten av strømmen på batteriet. Jeg tror bilen fint klarer 40 kilometer på strøm. Det betyr at vi kan gjøre de daglige turene rundt i bygda på strøm. Med de lave strømprisene vi har i dag blir det billige kjøreturer, samtidig som det er miljøvennlig, sier Roy Arne. Også han trives godt bak rattet i XC40.

Mye komfort

– Kjørekomforten er så god at jeg merker lite til farten. Det kan være litt skummelt når det gjelder å holde seg til fartsgrensene. Så har jo bilen mye mer utstyr, ikke minst sikkerhetsutstyr, enn det vi er vant med fra bilene vi kjører til daglig.

– Siden vi er en familie på fem, med tre voksne gutter, blir nok XC40 i minste laget dersom vi skulle hatt den som eneste bil. To sitter bra i baksetet, men tre blir i trangeste laget. Vi hadde nok måttet gå opp til en XC60 eller XC90.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Som en bil til daglige gjøremål er den imidlertid veldig bra, avslutter Roy Arne Dystland.