LADING: Norges Automobil-Forbund har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme. Foto: Tekniikan Maailma/autot

Staten tar lade-regninga

Strømprisen når stadig nye rekorder. For alle med elbil kunne det blitt betydelig dyrere å lade hjemme, men staten tar nå mye av regninga med sin strømstøtte. Faktisk så mye som tre av fire kroner.

Norges Automobil-Forbund har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller. Den viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme.

– Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Lader du en Volkswagen ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er seks kroner per kilowattime (kWh), ville det uten strømstøtte kostet 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

– Dette viser at strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge. Strømstøtten er viktig for alle som har eller tenker å på å gå over til elbil, mener NAF-rådgiveren

NAF har også regnet ut hva kostnaden vil være om spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWh. Prisen kan fort bli så høy når kulda setter inn.

SÅ LITE KOSTER DET Å LADE HJEMME
BilNetto batterikapasitet Pris uten strømstøtte Pris med strømstøtte
Renault Zoe 52 kWh421 kr 111 kr
Kia e-Niro 64,8 kWh524 kr138 kr
Volkswagen ID.4 77 kWh623 kr164 kr
Audi e-tron 55 86,5 kWh700 kr184 kr
BMW iX xDrive50 105,2 kWh851 kr224 kr

– Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din. Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din. Strømstøtten redder rett og slett elbilsatsingen i Norge nå når strømprisene stiger til uante høyder og gir forutsigbarhet for landets 500 000 elbilister, sier Sødal.