GLEDER SEG: - Vi gleder oss stort til å starte utleveringen av Megane E-Tech til kundene, sier Finn-Ole Mikalsen i Motorforum på Jessheim. Foto: Rune Korsvoll

Splitter ny elbil med rask levering

– Bestiller du i dag, får du en bil allerede i oktober eller november. Så kort leveringstid på en ny elbil er det ikke mange som har i dag. Renault Megane E-Tech er vår mest spennende bil noen gang.

Det sier Finn-Ole Mikalsen som er sjef for Motorforum på Jessheim. De første modellene av elektriske Megane er på plass i butikken og klar til prøvekjøring. Med lille Renault Zoe på vei ut av markedet, er det spesielt etterlengtet med en ny elbil.

– Megane er en betydelig større bil enn Zoe. Den er bygget fra bunnen av som en elbil med flatt gulv, lang akselavstand og hjulene i hvert hjørne. Det betyr at den innvendige plassen blir svært god. I tillegg overrasker den stort når det gjelder kjørekomfort. Ikke minst støynivået er svært lavt, sier Mikaelsen, som forteller at rekkevidden og ladehastigheten også er i en helt ny klasse.

– Bilen kommer med to batteripakker og den største gir en rekkevidde på 43 mil etter den offisielle normen. I tester på landeveien som NAF har gjort, gikk bilen over 41 mil før batteriet var tomt. I tillegg kan den lades med 22 kW hjemme og med 130 kW på hurtiglader. Det betyr at dette er en bil som fint klarer en langtur. Den kan også trekke henger opptil 900 kilo. Det siste er viktig for oss nordmenn, sier Mikaelsen.

Prisen på Renault Megane E-Tech starter på 414 000 kroner. Toppmodellen koster fra 429 000 kroner. Det betyr at bilen ligger godt under grensen for moms som regjeringen kommer til å innføre fra 1. januar.