NY OPEL MANTA: Om tre-fire år er en elektrisk utgave av Opel Manta klar for salg. Foto: Opel

Nå kommer de kule retro-elbilene

Nå blåser Opel, Renault og VW støvet av sine populære modeller fra 70-tallet og lar dem gjenoppstå som elbiler.

Tidligere i sommer avslørte Opel-sjef Michael Lohcheller at de skal bli et full-elektrisk bilmerke i 2028 og at en elektrisk bil, inspirert av Opel Manta fra 70-tallet, står på planen.

Manta er et ikon i Opels historie og en inspirasjon for vår framtid. Vi kommer med en ny Manta i serieproduksjon rundt midten av dette ti-året. Den blir selvfølgelig helt elektrisk, sa Lohcheller under et pressetreff. Han viste samtidig fram en elektrisk utgave av Manta, som trolig blir enda et par hakk barskere når den kommer i produksjon.

SETT DEN FØR: Renaults lille elbil, som kommer i salg i 2023, har klare likhetstrekk med Renault 5 som var en storselger på 1970-tallet. Foto: Renault

Elektrisk Renault 5

En annen spennende bil som er på vei fra Renault, har klare designtrekk fra gamle Renault 5. Den gikk ut av produksjon på midten av 1990-tallet.

Etter planen skal den komme i salg i 2023 og bli en rimelig elektrisk bil. Originale Renault 5 ble lansert første gangen i 1972 og ble en stor suksess med et salg på rundt åtte millioner biler.

Jeg vet av erfaring at dersom vi klarer å lansere en av fabrikkens tidligere kult-modeller i en moderne utgave, så skaper det gnister i hele organisasjonen, sa Renault-sjef Luca De Meo på en pressekonferanse i sommer.

HIPPIE-BUSS: Det har allerede vært kjent en stund at VW kommer med en elektrisk utgave som er sterkt inspirert av den klassiske «hippie-bussen» en gang neste år. Foto: VW

«Hippie-buss» neste år

Den såkalte «hippie-bussen» er et av VWs mest kjente ikoner. Disse bilene vil for alltid forbindes med sol, hav, California og hippie-bevegelsen. Derav navnet. Når fabrikken neste år skal ut på markedet med en ny elektrisk minibuss, er den med gamle bussen som ble bygget fra 1950 et forbilde.

Det er lov å håpe at produksjons-utgaven ikke blir mye forandret fra den konseptbilen VW viser oss her. Planen er uansett at VW ID.Buzz, som den heter så langt, skal lanseres både som varebil og stor familiebil, akkurat som originalen.

IKKE FOR ALLE: Denne elektriske bilen kommer ikke til å bære Audi-navnet, men det er tydelig at Audi Qattro Sport er forbildet. Prislapp rundt ni millioner kroner – før avgifter. Foto: Elegend

En legende til ni millioner

For alle bilinteressert på 1980-tallet, var Audi Quattro en av de virkelig store stjernene. Den introduserte firehjulstrekk og sportslige kjøreegenskaper til en hel verden. Nå skal den tyske start-opp bedriften Elegend produsere 30 eksemplarer av en bil som tydelig er inspirert av rallybilen Audi Quattro Sport.

Bilen kommer ikke til å bære Audi-emblemet, men det er lite tvil om hvilken bil som er opphavet. Firehjulstrekk blir selvfølgelig standard og to motorer sørger for rundt 800 hester. Elegend lover at batteriet på 90 kWt skal rekke til rundt 400 kilometers kjøring – eller to runder på Nürburgring med full gass. En prototype skal være klar neste år. Det er ventet at prisen blir nesten 900 000 euro, eller litt over ni millioner kroner, før avgifter.