TØFF KONKURRENT: – Vi tror Citroën ë-C4 blir en konkurrent å regne med i elbilmarkedet i år. Den ser bra ut, har bra med plass og en god pris, sier Thorolf Rudolfsen i Bilsenteret R2. Foto: RUNE KORSVOLL

– Mye elbil for pengene

Citroëns første elbil, ë-C4, går rett inn i det store C-segmentet der blant annet VW ID.3 er en av stjernene. Men franskmannen har et godt kort å spille med: Prisen.

– Jeg står akkurat i ferd med å levere ut den aller første kundebilen. Ei dame fra Nannestad har valgt å komme til oss på her på Herbergåsen for å kjøpe bil. Vi har faktisk ganske mange kunder fra det området, sier sjefen på Bilsenteret R2, Thorolf Rudolfsen, når vi treffer han fredag formiddag. Den første kundebilen han snaker om er altså elektriske Citroën ë-C4.

– Det er alltid spennende når vi får nye bilmodeller i butikken. Ekstra spennende er det selvfølgelig når det er en elbil. Vi har solgt elektriske biler fra Kia i mange år, men det er første gang vi har en elektrisk Citroën i butikken.

– Den er litt typisk fransk. Kjørekomforten er svært god. Det sørger blant annet spesielle hydrauliske puter i fjæringen og komfort-seter med et tynt, mykt lag på toppen for. I tillegg er den støysvak og veldig retningsstabil. Den innvendige plassen konkurrer godt med en bil som VW ID.3. Blant annet har ë-C4 er bagasjerom på 380 liter, sier Rudolfsen, som likevel framhever prisen som ett av de store konkurranse-fortrinnene:

– Prisen starter på 287.000 kroner. Da får du en bil med 136 hester, et batteri på 50 kWt som kan hurtiglades til 80 prosent på en halv time og som gir bilen en rekkevidde på 380 kilometer, sier Rudolfsen, som innrømmer at rekkevidden nok blir noe kortere i den vinterkulda vi har i Nes nå om dagen.