ROLIG: Trafikk som dette var fremmed for pendlere i sommer. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Foto: Håkon Mosvold Larsen

Morgenrushet tok ferie i sommer

Nesbuer som pendler til jobb har hatt noen gode sommerdager. Det har nesten ikke vært biler og få kollisjoner på veiene.

Sommertrafikken har imidlertid gått kraftig opp over hele landet.

Tall hentet fra Statens vegvesens tellepunkter rundt om i Norge viser at 3 prosent flere kjøretøyer passerte punktene i juni sammenlignet med i fjor. I juli gikk trafikken opp med 2 prosent fra fjoråret.

Samtidig melder forsikringsselskapet If, som forsikrer 20 prosent av de norske bilene, at det var en liten nedgang på bilskader i samme periode.

– Selv om trafikken på veiene har økt denne sommeren, ser vi at morgenrushet inn til de store byene praktisk talt var borte i juni, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Dermed var det færre som «køkrasjet» på vei til jobb om morgenen.

– I juni var morgenrushet mer eller mindre borte inn i til byene, særlig inn til Oslo. Vi tror grunnen er at mange i koronatiden har fått mulighet til å jobbe hjemmefra, og i en overgangsfase til ferien er litt fleksible med når de kommer på jobb.

Clementz sier samtidig at mange dro på jobb med bil, men altså litt senere på dagen enn normalt.

Feriehjelp

– Hjem igjen er situasjonen litt annerledes: Der har det fortsatt vært stor trafikk. Det har trolig sammenheng med at det nok er en del som skal hjem til middag, og da blir det litt mer felles avreise.

Ut fra hvor bilturistene har trengt hjelp i sommer, kan Clementz si at mange dro på langtur, og det har vært en god del bobiler som har trengt assistanse.

– Det gjenspeiler nok at mange har skaffet seg bobil i år og i fjor, og er ganske ferske på veien med et såpass stort kjøretøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De typiske hjelpeoppdragene i ferien har vært klassikerne starttrøbbel, motorhavari og å gå tom for drivstoff langt fra nærmeste bensinstasjon.

– Det har også blitt flere og flere elbiler som stopper fordi batteriet er kjørt helt flatt. Norge er nå virkelig et elbilland, og stadig flere bruker elbilen på langtur, sier Clementz.

BOBIL: De siste årenes vekst i bobilbestanden har gjort at det også er flere som trenger assistanse. Foto: Berit Roald / NTB
MINDRE PROBLEMER: Sigmund Clementz i If melder om en nedgang i bilskader i sommer, til tross for økt trafikk. Foto: If