LADELUKE I VRANGLÅS: Det er et problem på VW e-Golf at en del ladeluker går i vranglås og ikke lar seg åpne. Den eneste måten er å bryte den opp. Skadene må eieren selv bekoste dersom bilen er eldre enn fem år. Foto: Rune Korsvoll

Måtte bryte opp ladeluken

Batteriet på Nes-kvinnens VW e-Golf var i ferd med å gå tomt for strøm da ladeluken plutselig ikke lot seg åpne. «Bryt den opp», var beskjeden fra verkstedet.

Ladeluken hadde vært litt vanskelig å få opp de siste gangene, så bileieren trodde først at ladeluken på hennes Volkswagen e-Golf hadde frosset fast. Dette er et kjent problem på flere elektriske biler. Det etter hvert berømte plastposetrikset – vart vann i en plastpose for å tine isen – hjalp ingen ting. Luken hadde gått i vranglås og lot seg ikke åpne.

Flere forsøk på å finne en nødåpner til luken, slik det ofte er på tanklukene på bensin- og dieselbiler, førte heller ikke fram.

Bryt den opp

Dermed var det bare å ringe nærmeste Volkswagen-verksted. Her var det heller ikke mye hjelp å få. Rådet var å bryte luken opp:

– Vi kjenner til problemet. Det er en feil med systemet som åpner luken. Vi må antakelig skifte en liten elmotor som åpner luken. Du må bare bryte den opp. Den eneste måten. Så ringer du hit etterpå og bestiller time slik at vi kan reparere den. Men vær forsiktig så du ikke skader lakken på selve bilen, var det beste rådet mekanikeren kunne gi.

Kunden må betale

Etter å ha sjekket registreringsnummeret på bilen, fastslo mekanikeren at dette var en reparasjon som ville bli dekket av garantien.

Dermed var det bare å bryte opp luken så forsiktig som mulig for å få ladet batteriet. Den store overraskelsen kom da bileieren ringte tilbake til verkstedet for å bestille time for reparasjon. Da var beskjeden at bilen likevel var utenfor garantien og at eieren selv måtte betale 5 500 kroner for å fikse skaden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kjenner problemet

Også den norske VW-importøren Harald A Møller kjenner til at det er problemer med at ladlukene på en del e-Golf-er går i vranglås.

– Vi har hatt et begrenset antall saker rapportert inn til oss. Disse har i hovedsak blitt løst hos forhandler. Kunder som opplever at luka går i vranglås bør ta kontakt med sin forhandler. Der blir de fulgt opp i tråd med alle garanti- og forbrukerrettigheter, sier VWs kommunikasjonssjef Lars Joakim Hanssen.

Ikke svart

Dette er tydeligvis en konstruksjonsfeil som var til stede på det tidspunktet bilen forlot fabrikken. Derfor har vi også spurt VW-importøren om det betyr at biler som er utenfor garantitiden på fem år vil få dekket dette i henhold til reklamasjonsretten - eller om kunden må betale reparasjonen selv?

Dette spørsmålet har importøren ikke svart på.