VET IKKE: Mange elbileiere tror at alt er i orden så lenge det store høyspentbatteriet har strøm. De vet ikke at bilen også har et startbatteri, sier Petter Schøyen som er leder i SOS Veihjelp og NAF Veihjelp. Foto: Rune Korsvoll

Mange elbiler nekter å starte

De neste ukene vil mange elbileiere oppleve at de ikke får startet bilen. Det er ikke sikkert de får opp dørene en gang.

Det er høst og det er allerede kuldegrader i lufta mange steder. Stort sett alle som kjører en bensin eller dieselbil vet at kuldegrader kan bety startproblemer dersom batteriet er i dårlig form. Batteriet som har fungert godt gjennom sommeren, klarer ikke lenger å levere nok strøm.

At også elektriske biler har et 12 volts startbatteri, i tillegg til det store batteriet som sørger for strøm til å drive bilen framover, er det mange elbileiere som ikke vet. Dette lille batteriet sørger blant annet for strøm til dørlåser og ikke minst til å vekke til live systemet som skal gi strøm til bilen elektriske motor. Når kuldegradene kommer, mister startbatteriet mye av effekten. Med flatt startbatteri, nekter elbilen å starte og dørene lar seg kanskje ikke åpne.

Elbileiere aner ikke

At dette skaper problemer for mange elbileiere kan Norges Automobil-Forbund skrive under på.

Petter Schøyen leder SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området og har hjulpet bilister i nød i mer enn 30 år. Et relativt nytt problem er elbiler som ikke starter.

– Vi må ofte ut å hjelpe elbileiere med defekt eller utladet startbatteri. De opplever at de ikke kommer inn i bilen eller at det elektriske drivverket ikke vil våkne når de trykker på starknappen. Strømtilførselen fra det store batteriet til elmotoren blir rett og slett ikke aktivert, forklarer Schøyen.

Flatt startbatteri

Han mener årsaken til at mange får problemer er at elbileiere tror at alt er greit så lenge det er strøm på det store høyspentbatteriet:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Alle vet at du ikke får start på en bensinbil når batteriet er flatt. Akkurat slik er det på en elbil også. Problemet er at mange elbil-eiere ikke vet at bilen deres har et slikt startbatteri. Etter noen år blir dette batteriet dårlig – akkurat som på i en bensinbil. Hvis elbilen blir stående ubrukt en stund, kan batteriet også lade seg ut, sier Schøyen.

Han har et godt og svært enkelt råd som gjør at du slipper startproblemer i høst og vinter:

– Mitt råd til alle elbileiere som nå er i ferd med å forberede seg på høst, vinter og kuldegrader, er å få sjekket at også startbatteriet er i god form. En enkel vedlikeholdslading gjør at batteriet er i toppform og at du unngår startproblemer og ergrelser de neste ukene, sier Schøyen.