VANSKELIG Å SLÅ: - Det er ikke lett å finne en bil som kan slå Leaf når prisen kuttes til 210 000 kroner, sier salgssjef John Olav Øverby, hos Aasen Bil. Foto: Rune Korsvoll

Leaf blir Norges beste elbilkjøp

Nok en gang kutter Nissan prisen på Norges mest solgte elbil. Nå kan du kjøpe en ny Leaf for 210 000 kroner.

Kampen om elbilkundene blir tøffere og tøffere. Stadig nye modeller kommer på markedet og det betyr at bilene som har vært i butikken i noen år må anstrenge seg for å holde på kundene. Å kutte prisen er ett virkemiddel som fungerer.

– Ønsker du deg et rimelig bilhold, så er dette et svært attraktivt tilbud. Du får en splitter ny elbil med høy sikkerhet, lang garanti, bra med plass og høy komfort til den samme prisen som mange godt brukte biler koster. Det er ikke alle som trenger den store batteripakken. For mange holder det med å kunne kjøre 25 mil mellom hver lading, sier John Olav Øverby, som er salgssjef for Nissan hos Aasen Bil på Minnesund.

Han tror at mange privatkunder fortsatt vil kjøpe bilen med den store batteripakken som skal gi 385 kilometer rekkevidde, men at den nye Visia-modellen kan være aktuell for mange som ikke kjører veldig mye i det daglige.

Svært god pris

Nissan Leaf er Norges mest solgte elbilmodell med snart 70 000 biler på veien. Fra august kan du kjøpe en Leaf fra 210 000 kroner – 35 000 kroner billigere enn kampanjeprisen på dagens billigste utgave. Leaf blir dermed en av Norges billigste elbiler og klart rimeligst av alle bilene i denne mellomklassen. Den blir mye billigere enn en Renault Zoe og billigere enn småbilene VW e-Up og Fiat e500.

Norges beste elbilkjøp

Leaf blir etter dette ett av de beste elbilkjøpet du kan gjøre.

– Vi har planer om fortsatt å selge mye Leaf framover, derfor tilpasser vi prisene. Denne nye Visia-modellen får litt mindre utstyr enn dagens utgaver, men har fortsatt den samme gode størrelsen. Den har det samme batteriet som dagens Acenta-modell, som skal gi en rekkevidde på 270 kilometer, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge.

Kutter utstyr

De viktigste forandringene i utstyret er at LED-lyktene erstattes av vanlig halogen og at ombordladeren blir på bare 3,6 kW. For alle med ladeboks hjemme, betyr det at ladingen kan gå noe tregere. I tillegg fjernes varmepumpen som er med på å opprettholde rekkevidden i kaldt vintervær. Du får heller ikke mørke vinduer bak og det elektroniske håndbrekket erstattes av et manuelt. I tillegg får du fire høyttalere i stedet for åtte. For de fleste blir ikke dette noe stort savn.

Samtidig som Nissan lanserer denne billig-utgaven, kutter de også prisen på eksisterende modeller med mellom 20 000 og 30 000 kroner.