ELEKTRISK ARBEIDSVERKTØY: Thorolf Rudolfsen kjører elektrisk når han er på jobb. Her med en Kia Soul.

Kjører elektrisk på jobb, men på hjemmebane er det diesel som gjelder

Ingen av bilforhandlerne Raumnes har snakket med har selv valgt å ha elbil privat, selv om de kjører elektrisk på jobb.

Når det er snakk om nye biler så er markedet helt entydig: Det store flertallet solgte biler går på strøm og kun strøm.

Men ingen av bilforhandlerne Raumnes har snakket med har selv valgt å ha elbil privat, selv om de kjører elektrisk på jobb.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Thorolf Rudolfsen hos R2 bil på Herbergåsen kjører fortsatt diesel på privaten, en Kia Sorrento sjuseter. Helst skulle han hatt plugin-hybrid, men foreløpig går det i diesel som drivstoff.

– Vi har ikke tatt oss råd til å bytte den ut helt ennå. Også har vi tre unger og trenger mye plass, sier Rudolfsen.

Dyr å kjøre

Siden han kjører elbil på jobb, blir bilen brukt mest til lengre turer.

– Den går ikke veldig mye, siden den er dyr å kjøre med.

På langtur kan det være greit å slippe ladeangst, men Rudolfsen har også gode erfaringer med jobb-bilen Kia Soul.

– På sommeren kjører vi 45 mil og 30 om vinteren, så det dekker veldig mye, sier han, og forteller at han foretrekker å sitte bak rattet på den elektriske utgaven. Han avslører imidlertid at det står hele fem veteranbiler hjemme, som kan være gode å ha når man vil leke seg med manuelle gir på sommeren og få fram den indre guttungen.

Åpenbar fordel

Harald Aarhus i Fenstad kjører en Volvo V60 crosscountry dieselbil. På jobb bruker han for tiden en Volvo C40 Twin Ultimate.

– Fordelen med elektrisk bil er åpenbar, det er null kostnad i hverdagen om man pendler for eksempel fra Fenstad til Årnes eller Lillestrøm. Men dieselbilen er god å ha når det er -25 og man skal kjøre for eksempel til Østerdalen, med full tank og 0,55 liter på mila. Da kommer vi fram uansett.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

FORDELER OG ULEMPER: Harald Aarhus i Fenstad Auto.

Betryggende med bensin

Andreas Schøyen i Glommen bil kjører til daglig rundt i en Santa Fe Plug-In Hybrid.

– Jeg er en del på fjellet. Til småkjøring kjører jeg på strøm, men sånn som i jula var det over 25 minus og vi skulle på tur med full oppakning og henger. Da er det betryggende med bensin og lang rekkevidde.

N/A: Andreas Schøyen, Glommen Bil.