KNALLPRIS: Alle de mest solgte bilene i Norge nå er betydelig billigere her hjemme enn i Sverige. Salgssjef Jon Olav Øverby hos Aasen Bil, konstaterer at Nissan Leaf er et godt eksempel på en bil med svært god pris i Norge. Foto: Rune Korsvoll Foto: Rune Korsvoll

Jon Olav er fornøyd – nå er denne 150.000 billigere i Norge enn i Sverige

I alle år har vi vært misunnelige på at våre svenske venner får kjøpt billige biler. Nå har det snudd. En Nissan Leaf er for eksempel 150.000 og Volvos nye elbil 200.000 kroner billigere i Norge enn i Sverige.

Vi har sjekket prisen på de mest solgte bilene de to første månedene i år i Norge og Sverige. I tillegg har vi tatt med noen av de mest spennende bilnyhetene som kommer på markedet den nærmeste tiden. Prisforskjellene er stor – i favør norske bilkjøpere.

Billig Nissan Leaf

En av Norges mest populære elbiler, Nissan Leaf, har kostet fra rundt 240.000 kroner. I Sverige koster den samme bilen over 390.000 kroner.

– Vi har hatt en svært god kampanje på Nissan Leaf de siste månedene. Det er liten tvil om at de som har kjøpt Leaf nå, har fått svært mye bil for pengene. Med korona-krise og dårlig norsk kronekurs, får vi nok en prisøkning denne uka. Jeg tror den blir på 20.00 – 30.000 kroner. Likevel har svenskene fortsatt all grunn til å være misunnelige på våre priser, sier salgssjef Jon Olav Øverby hos Aasen Bil på Minnesund.

Norske og svenske bilpriser
Pris i NorgePris i Sverige
Audi e-etron 55661.900799.000,-
VW e-Golf275.400387.900,-
Nissan Leaf 40239.900397.000,-
Tesla Model 3 Long Range469.000760.000,-
Renault Zoe250.000286.990,-
Hyundai Kona309.000409.900,-
VW ID.3330.000409.900,-
Volvo XC40 Recharge500.000700.000,-
Polestar 2469.000659.000,-
Porsche Taycan922.9001.170.000,-
Prisene er oppgitt av de svenske importørene og Opplysningsrådet for veitrafikken 30. april.

Volvo 200.000 billigere

Norges mest solgte bil hittil i år er Audi e-Tron. I Norge koster den fra 661.900 kroner med den største batteripakken, mens svenske bilkjøpere må ut med 799.000 kroner for den samme bilen. En Volkswagen e-Golf får du for 275.400 kroner i Norge inkludert leveringskostnader, mens svenskene må ut med 387.900 kroner. Mest overraskende, og sikker irriterende for svenskene, er at nordmenn kan kjøpe deres nye stolthet, Volvo XC40 Recharge, for 500.000 kroner, mens de selv må ut med 700.000 kroner.

Gjelder bare elbiler

Dette dreier seg altså om elektriske biler. Ekspertene tror at disse kommer til å utgjøre rundt 60 prosent av alle nye biler i Norge i år. Sammenlikningen mellom norske og svenske nybilpriser er derfor helt relevant.

Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS og forklarer hvorfor deres nye elbil blir mye billigere i Norge enn i Sverige:

– Det kan være forskjeller i lokale kostnader, valuta, prissetting og lignende som påvirker prisene fra marked til marked. Når det gjelder elbiler er det ulikhetene i moms og avgifter som skaper de største prisforskjellene mellom landene. I Norge er det incentiv-ordninger med null nybilavgift og moms som skal bidra til at nybilsalget kun består av nullutslippsbiler i 2025. Da blir det også lave bilpriser. Det kommer både miljøet og kundene til gode og gjør at en elbil som XC40 Recharge kan selges til en rimelig pris i Norge, sier Trosby.

Får 60.000 fra staten

Fortsatt har broderfolket i øst langt rimeligere priser på biler med bensin- og dieselmotor. For eksempel koster en Volvo XC60 D3med dieselmotor fra 409.900 kroner i Sverige, mens den starter på 610.000 kroner her hjemme.

I rettferdighetens navn skal det nevnes at også Sverige har innført en miljørabatt for elektriske biler. Etter at eieren har hatt bilen i seks måneder, får han eller hun en bonussjekk fra staten i posten på 60.000 kroner.