FARLIG DÅRLIG: - Folk kjøper vinterdekk på nettet som ikke egner seg for kjøring på norske vinterveier, sier Per Stian Kristiansen i Lakkproffen. Påstanden bekreftes i en ny, stor vinterdekktest. Foto: Rune Korsvoll

– Ikke kjøp disse vinterdekkene

De er svarte og runde og likner andre vinterdekk på en prikk. At egenskapene på snø og is er dårlige er umulig å se.

I Raumnes i fjor fortalte Per Stian Kristiansen hos Lakkproffen på Årnes at kjøp av dekk på nettet er blitt populært. Men han opplever stadig oftere at bileiere kommer innom for å legge om dekk som ikke selges i Norge. Det kan være dekk med navn som gir inntrykk av å være bra vinterdekk, men som er bygget for milde vintre i Mellom-Europa.

– Det kommer inn folk her som har kjøpt dekk på nett som jeg vil betegne som farlige på vinterføre. De går nok bra å kjøre på i Tyskland og Frankrike, men ikke på snø og is i Norge. De store dekkprodusentene lager egne vinterdekk som er spesielt godt egnet for Norge, Sverige og Finland, forteller Kristiansen.

Nå bekreftes dette av Dagbladets store vinterdekktest, der ett mellom-europeisk piggfritt vinterdekk og et helårsdekk er testet opp mot 18 nordiske pigg og piggfrie dekk.

Talvirengasvertailu Foto: Mirva Kakko

Begge kommer fra Continental, som de siste årene har vært i toppen av dekktestene våre. Sånn sett bør dette være blant de beste mellom-europeiske dekkene og helårsdekkene som er å få kjøpt.

Ingen av disse er ulovlige å kjøre med, men konklusjonen etter våre tester er klar: På tøft vinterføre er egenskapene betydelig dårligere enn til de nordiske dekkene. I enkelte situasjoner kan de være farlig dårlige.

Sjekk forskjellen

Det er først og fremst på is at de har et betydelig dårligere grep enn et nordisk piggfritt vinterdekk. Da vi testet bremsestrekningen på is fra 50 km/t, brukte det nye helårsdekket 58,8 meter på å stoppe. Det beste piggfrie nordiske vinterdekket, Michelin X-Ice Snow, stoppet på 47,2 meter. Forskjellen ser kanskje ikke så stor ut, men i praksis betyr det at der det ene dekket klarer å stoppe for et barn som løper ut i veien, vil det andre treffe barnet i rundt 35 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Testresultater

Bremsing på is

DekkBremsestrekning (m. fra 50 km/t)

Continental (helårsdekk)58,8

Continental (europeisk piggfritt)56,5

Michelin X-Ice Snow (nordisk piggfritt) 47,2

Nokian Hakkapeliittta R5 (nordisk piggfritt)47,8

Bremsing på snø (m. fra 80 km/t)

DekkBremsestrekning (m. fra 50 km/t)

Continental All Season (helårsdakk)51,9

Continental Winter Contact (europeisk piggfritt)51,2

Michelin X-Ice Sow (nordisk piggfritt)49,4

Nokian Hakkapeliittta R5 (nordisk piggfritt)50,2

Også evnen til å ta seg fram på snø og is, samt sidegrepet til helårsdekket er tilsvarende dårlig. Også det mellom-europeiske piggfrie vinterdekket har dårlig grep på is.

Bra på våt asfalt

På snø er forskjellene noe mindre, men heller ikke her er de nye utfordrerne et godt stykke unna å kunne konkurrere med de gode, nordiske.

På våt asfalt derimot, er situasjonen en helt annen. Der er helårsdekket og det mellom-europeiske vinterdekket klart bedre. I bremsetesten fra 80 km/t, stopper Continental All Season på 29 meter. Piggfrie Michelin X-Ice Snow stopper først etter 39,7 meter.

Kommentaren fra Dagbladets testsjef Jukka Antilla er imidlertid klar: «På is sliter helårsdekket. Gummiblandingen og konstruksjonen er ikke egnet for nordiske vinterveier. Dekket har ikke nesten ikke på is. På asfalt er det imidlertid svært likt et sommerdekk med stabilt og godt grep. Dette dekket bør ikke brukes på nordiske vinterveier. Det eneste unntaket er muligens på bil nummer to som kan stå parkert når veiene er dekket av snø og is».