Hippie: VW´s nye elektrisk familiebil har stor likheten med den gamle hippie-bussen fra 50-60 tallet. Velger du rett farge og utstyr, kan du få bilen i løpet av høsten, ifølge importøren.

Høstens nye elbil-favoritter

Utvalget av nye, elektriske biler er nå langt større enn vanlige fossilbiler. Ikke minst kommer det en rekke nye modeller nå i høst som er for folk flest. Det vil si med en rimelig pris og en bra rekkevidde.

Nesten alle nordmenn som kjøper ny bil om dagen, velger elektrisk. Sommerens store elbil-stjerner, Mercedes-EQ EQE, Renault Megane E-Tech, Nissan Ariya og Toyota bz4x, er på vei inn i butikkene nå. Flere nye står i kø.

Nye Kia Niro EV koster for eksempel fra i underkant av 400 000 kroner og kan skryte av en rekkevidde på 46 mil. Den billigste utgaven av danske Henrik Fiskers nye bil Ocean, skal også koster under 400 000 kroner.

Vi har plukket ut et knippe nye elektriske biler som lanseres i høst og som har det som trengs for å havne høyt opp på salgslistene.

Polestar 3 – klarer 60 mil

Polestar 2 har vært en overraskende stor suksess i Norge. I oktober er det klart for premiere på Polestar 3 – fabrikkens første SUV. Ved lanseringen får bilen to motorer, firehjulstrekk og et stort batteri som skal sørge for en rekkevidde over 60 mil – med andre ord lansering av toppmodellen først. Polestar-sjef Thomas Ingenlath forteller at ordet «sport» blir noe som vil kjennetegne denne SUV-en. Bilen skal bygges i Kina og i USA. Noen dato for når de første bilene kommer til Norge er ennå ikke satt. Vi vet heller ikke hva prisen blir.

Foto: Fabian Kirchbauer

BMW `s minste

I juli rullet siste utgave av populære BMW i3 ut fra fabrikken i Leipzig. Nå lanseres iX1, som heretter blir den minste og rimeligste elbilen fra BMW. Likevel blir den verken veldig liten eller billig. Mange har allerede bestilt bilen, sier importøren. De som ikke har gjort det ennå, må vente til 2023 før de får bil. IX1 har et tradisjonelt SUV-design. Den får to elektriske motorer – en på forakselen og en på bakakselen. Det betyr firehjulstrekk. Basert på data fra de foreløpige testene, vil bilen klare en rekkevidde på mellom 41 og 44 mil. Prisen starter på i underkant av 500 000 kroner.

Fisker Ocean – først til Norge

Når danske Henrik Fisker lanserer elektriske Fisker Ocean i høst, står nordmenn først i køen. Opprinnelig var basis-utgaven priset fra 380 000 kroner, men den kan bli noe dyrere. Produksjonen starter midt i november på Magna-fabrikken i Graz i Østerrike. De første 5 000 bilene blir en Ocean One lanseringsutgave med topp spesifikasjoner og mye utstyr. Den får en batteripakke som skal gi bilen en rekkevidde på 630 kilometer, to motorer på til sammen 550 hester og firhjulstrekk. Prisen for denne topp-modellen er 625 000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kia Niro EV – ny suksess?

Elektriske Kia Niro har vært en suksess i Norge. Nå kommer en ny utgave. I stedet for e-Niro, skal den hete Niro EV. Bilen får mer utstyr, blant annet mulighet til å ta ut strøm du kan bruke til å lade en el-sykkel, drive ei elektrisk sag på hytta og så videre. Bilen er blitt litt lengre og bredere og får litt større bagasjeplass. Fortsatt får den bare forhjulsdrift og motoren på 204 hester er den samme som før. Rekkevidden blir på 46 mil og prisen starter under 400 000 kroner.

Lexus RZ – med firkantet ratt

Lexus RZ bygger på den samme teknologien som Toyota bz4x, men er en god del lenger, har lavere bakkeklaring og framstår som mer sportslig. Rekkevidden med firehjulstrekk ligger mellom 40 og 45 mil. Dette blir en av de første bilene som kommer med firkantet ratt og såkalt «steer-by-wire» teknologi. Det vil si ingen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene – styringen skjer via elektriske impulser. De som allerede har bestilt bilen, får den i løpet året. Prisen blir trolig fra rundt 600 000 kroner.

Concept Car Volkswagen ID. BUZZ and a first generation VW Microbus.

VW ID.Buzz – en moderne hippie

VW´s nye elektrisk familiebil har stor likheten med den gamle hippie-bussen fra 50-60 tallet. Foreløpig har bilen fem seter. Mye av teknologien kjenner vi igjen fra VWs andre elbiler. Motoren er på 204 hester, batteriet på 77 kWt, noe som skal gi en rekkevidde på inntil 42 mil. ID.Buzz får bakhjulstrekk som lillebror ID.3. Det som skiller denne bilen fra mengden, er bagasjerommet. Det er på hele 1100 liter, mer enn dobbelt så stort som vanlig på biler i dag. Prisen starter på rett under 500 000 kroner. Velger du rett farge og utstyr, kan du få bilen i løpet av høsten, ifølge importøren.