Foto: Rune Korsvoll

Her er de nye elbilene mange nesbuer sikler etter

Dacia Spring, MG 5, Citroën ë-C4: Så fort nyttårsrakettene har gått i været, står mange nye elbiler klar for lansering i Norge. Vi har plukket ut ti av de mest spennende.

I oktober var 60 prosent av alle nye biler som ble solgt i Norge elektriske. Åtte av de ti mest solgte var rene elbiler. Selv om politikerne varsler at også elbileiere fra neste år må begynne å betale 2.135 kroner i årsavgift – eller trafikkforsikringsavgift som det nå heter – vil det fortsatt være svært billig å kjøre elektrisk i Norge. Elbileventyret vil nok fortsette.

Audi Q4 e-Tron - lillebror

Så langt i år er Audi e-Tron den mest solgte elbilen i Norge. Over nyttår kommer lillebror Q4 e-Tron, også den i to utgaver som storebror: En vanlig familie-utgave og kupé-utgaven Sportback. Teknisk er de to bilene like. Toppmodellene har to motorer, Quattro firehjulstrekk og batteri på 82 kWt som gir en rekkevidde på opptil 450 kilometer. Utgaven med bakhjulstrekk har en rekkevidde på over 500 kilometer. Vanlige e-Tron kommer først og vil en startpris på rundt 500.000 kroner.

Foto: BMW

BMW i4 – sportslig på strøm

BMW lover en ekstremt sportslig kjøreopplevelse når nye i4 kommer på veien. Bilen får en rekkevidde på opptil 600 kilometer. Men før i4, skal BMW også lansere en stor elektrisk SUV som foreløpig har fått navnet «iNext». Foreløpig er lite kjent om denne. Det som er sikkert er at produksjonen og salget av begge disse bilene starter i 2021. Det betyr at BMW har fire elbiler på veien neste år: i3, iX3, iNext og i4.

Foto: Citroen

Citroen ë-C4 – komfort i sentrum

Med like mye plass som i VW ID3 og en god pris, kan Citroën ë-C4 bli en storselger neste år. Bilen lanseres allerede i januar, har en motor på 136 hester og et 50 kWt batteri som gir en rekkevidde på 350 kilometer. Standard er blant annet hydrauliske støtdempere og spesielle komfortseter. Prisen starter på 277.000 kroner, noe som etter vår oppfatning er svært konkurransedyktig.

Foto: Dacia

Dacia Spring – Norges billigste

Dacia er Renaults billig-merke. Neste år kommer elbilen Spring, en bil som bygget på den kinesiske utgaven Kwid. Prisen blir ifølge produsenten uslåelig, men hvor god vet vi ennå ikke. Vårt tips er rundt 150.000 kroner. Med en motor på bare på 45 hester og en rekkevidde på 225 kilometer, blir dette en perfekt by- og pendlerbil. De første bilene kommer til Norge til våren, da trolig som utleiebiler. Neste høst blir den til salgs for vanlige kunder.

Foto: Hyundai

Ioniq 5 – nytt elbilmerke

Hyundai har hatt stor suksess med flere av sine elbilmodeller – deriblant Ioniq. Neste år lanserer fabrikken Ioniq som et eget elbilmerke. Første modell ut er Ioniq 5, en mellomklasse crossover som er ventet til Europa til sommeren neste år. Bilen baserer seg på Concept 45, som ble vist på Frankfurt-utstillingen i 2019.

Foto: Mercedes

Mercedes EQA – kompakt SUV

Neste steg i elbil-offensiven til Mercedes er EQA. Dette er en kompakt SUV på størrelse med GLA og kommer i to varianter: Med en elektrisk motor og forhjulstrekk eller med to motorer og firehjulstrekk. Bilen er i Norge i løpet av første kvartal neste år, dersom alt går slik Mercedes har planlagt. Prisen er ennå ikke kjent. Sent i 2021 vil Mercedes også lansere luksus-elbilen EQS,

Foto: MG

MG 5 – elektrisk stasjonsvogn

Fra null til 2.132 biler på ni måneder og en sjuendeplass på registreingsstatistikken, er det MG har opplevd i år takket være sin nye, billige, elektriske SUV. Neste år følger MG opp med en elektrisk stasjonsvogn. Dette er det ingen andre bilprodusenter som kan levere. 5, som modellen heter, er omtrent like stor som VW Golf stasjonsvogn, får en rekkevidde rundt 340 kilometer og har en motor på 160 hester. Nøyaktig når den kommer til Norge og hva den vil koste, vet vi ikke ennå. Vi tipper ned mot 200.000 kroner.

Foto: Nissan

Nissan Ariya - etterlengtet

Ariya blir en av de mest spennende, elektriske SUV-ene neste år. Først og fremst fordi den passer lommeboken og dekker plassbehovet til en vanlig familie. Men også fordi Nissan har ti års erfaring med elektriske Leaf. Nissan Har dermed et stort kundegrunnlag, et godt navn i elbilverdenen og ikke minst lang erfaring med denne nye teknologien. Bilen avdukes i januar, men kommer ikke til Norge før til høsten. Bilen får to batteripakker, rekkevidde mellom 360 og 500 kilometer, hengefeste og firehjulstrekk. Vi tipper at prisen vil starte i overkant av 400.000 kroner.

Foto: Opel

Opel Mokka-e – spennende SUV

Opels kompakte SUV har aldri tatt helt av i Norge. Dette vil forandre seg når den kommer som elbil neste år. Mokka-e vises for første gang nå i november og kommer til kunder i Norge i mars/april. Bilen har den samme teknologien som Peugeot e-2008. Det vil si forhjulstrekk, 50 kWt batteri og en rekkevidde på 335 kilometer. Prisen er ennå ikke klar, men bør starte rundt 300.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Foto: Tesla

Tesla Model Y – sikrer ny suksess

Produksjonen av bilene for Europa starter tidlig neste år. Model Y er lillebroren til Model X, men er såpass stor at den også kommer som sju-seter. I motsetning til storebror har den normale dører. Rekkevidden oppgis til rundt 500 kilometer og de to elektriske motorene på 462 hester, gir bilen firehjulstrekk. Model Y kan trekke henger på 1600 kilo. Prisen starter på 534.900 kroner ifølge importøren.