Foto: tibo

Fire billige, brukte elektriske SUV-er

Du skal lete lenge for å finne noe som kan likne et kupp på en brukt, elektrisk SUV om dagen. Problemet med å levere nye biler, har fått prisene på brukte til å skyte i været. Vi har klart å finne fire som både er bra og ganske rimelige.

Det er bare en ting norske bilkjøpere er mer glade i enn en SUV. Det er en elektrisk SUV. Først skapte pandemien mangel på halvledere, eller såkalte databrikker. Deretter kom krigen i Ukraina, som medfører at flere bilfabrikker ikke får de nødvendige ledningsnettene til bilene de skal produsere. Resultatet er blitt leveringsproblemer og stor etterspørselen etter nyere, brukte biler.

Dermed kan du se langt etter bruktkupp om dagen. Spesielt på elektriske biler. Vi har plukket ut fire nesten nye elbiler som både er bra og ganske rimelige. De er ikke av de største og luksuriøse, men gir deg etter vår mening mye for pengene. I tillegg har de egenskapene til en SUV, med høy bakkeklaring og oversiktlig sitteposisjon. Det du kanskje kunne ønsket deg i tillegg er firehjulstrekk. Det får du imidlertid ikke på disse kompakte SUV-ene.

Eksemplene vi viser her, har vi funnet på Finn.no.

Hyundai Kona Electric

Årsmodell: 2019Kjørelengde: 53 000 kmRekkevidde: 305 kmBagasjerom: 332 lit.Tilhenger: 0 kgMotor: 136 hkBruktpris kr 285 000,-

Bilen vi bruker som eksempel har det lille batteriet med en rekkevidde på 305 kilometer, ifølge WLTP. Med 64 kWt batteri og en rekkevidde på 449 kilometer, finner vi brukte eksemplarer fra rundt 315 000 kroner. Dette er en kompakt SUV med noe begrenset plass i bagasjerommet. Den minste utgaven kan ikke trekke henger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kona vant den store vinertesten til Dagbladet i 2019 sammen med Tesla Model S. Kjøreegenskapene på vinterføre er en av bilens sterkeste sider. Den har trygge egenskaper i kritiske manøvrer. I tillegg har den et godt varmeapparat, lavt energiforbruk og god rekkevidde i forhold til det fabrikken oppgir. Kona fikk fem stjerner da den ble kollisjonstestet av EuroNcap i 2017.

Mazda MX-30

Årsmodell: 2021Kjørelengde: 35 000 kmRekkevidde: 200 kmBagasjerom: 366 lit.Tilhenger: 0 kgMotor: 145 hkBruktpris kr 225 000,-

Mange tvilte på at Mazda MX-30 ville bli en suksess, fordi den oppgitte rekkevidden bare var på 200 kilometer. Men tvilerne tok feil. Den er blitt populær, kanskje først og fremst på grunn av prisen som startet på 250 000 kroner ny. For menge er en slik rekkevidde nok i det daglige.

Det som trekker litt ned er begrenset plass i bagasjerommet og at den ikke kan trekke tilhenger. I EuroNcaps kollisjonstester fikk MX-30 fem stjerner.

På vinterveier har Mazda MX-30 sikre og gode kjøreegenskaper. I kritiske situasjoner er bilen trygg og bremsene får bra karakter. Fjæringskomforten kunne vært noe bedre på dårlige veier. Rekkevidden i kulde er begrenset på grunn av det relativt høye strømforbruket og det lille batteriet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

MG ZS EV

Årsmodell: 2020 Kjørelengde: 25 000 kmRekkevidde: 263 kmBagasjerom: 488 lit.Tilhenger: 500 kgMotor: 143 hkBruktpris kr 260 000,-

MG ZS EV tok Norge med storm da den kom i 2019. Prisen startet under 240 000 kroner for en godt utstyrt bil og kundene opplevde å få relativt bra rekkevidde for pengene. Bilen er et hakk større en Mazda MX-30 og Hyundai Kona. Dette merkes best på plassen i baksetet og i bagasjerommet. I tillegg kan den trekke henger på 500 kilo.

De første utgavene hadde ikke varmepumpe-teknologi, som hjelper til å bevare rekkevidden i kulde. Den fikk fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstest i 2019, «MG ZS EV er definitivt verdt pengene», var konklusjonen til Elbil24 etter den første testen av bilen.

Foto: tibo

Peugeot e-2008

Årsmodell 2021Kjørelengde: 20 000 kmRekkevidde: 345 kmBagasjerom: 434 lit.Tilhenger: 0 kgMotor: 136 hkBruktpris kr 320 000,-

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Bilen er bare 4,3 meter lang, men er overraskende praktisk med god plass til voksne i baksetet og et romslig bagasjerom på 434 liter», konkluderte Dinside.no etter den første testen av Peugeot e-2008. I tillegg har den en bra rekkevidde i forhold til prisen. Et minus er at bilen ikke kan trekke tilhenger.

Helhetsinntrykket av e-2008 på vinterføre er klart positivt. Kjørekomforten er bra på gode veier og i kritiske situasjoner oppfører bilen seg sikkert. I tillegg er varmeapparatet godt. Bilen har lavt strømforbruk i kulde. Det som begrenser rekkevidden er først og fremst størrelsen på batteriet. Lyset og bremsene trekker litt ned. I EuroNcaps kollisjonstest fikk Peugeot 2008 fem stjerner da den ble testet i 2019.